لینک های دسترسی

Breaking News

دشوار شدن دریافت اقامت کاری پناهجویان در سویدن


بربنیاد تصمیم حکومت و ادارۀ مهاجرت سویدن، متقاضیان اقامت کاری در آن کشور، باید در مقایسه با گذشته، دو برابر درآمد داشته باشند تا بتوانند اقامت کاری دریافت کنند.

از آنجایی که درخواست پناهندگی بسیاری از پناهجویان به شمول افغان‌ها در سویدن رد شده است، دریافت اقامت کاری یکی از گزینه‌ها برای ماندن در این کشور است.

بر اساس تصمیم جدید حکومت سویدن، متقاضیان اقامت کاری در این کشور باید ماهانه نزدیک به ۲۷۰۰۰ کرون (معادل ۲۵۵۰ دالر) حقوق داشته باشند، درحالی که پیش از این درست نیمی از این حقوق شرط دریافت اقامت کاری بود.

این تصمیم حکومت و اداره مهاجرت سویدن، در میان فعالان حقوق پناهجویان واکنش برانگیز شده است.

فاطمه احمدپور، فعال حقوق پناهجویان از این تصمیم حکومت سویدن انتقاد کرد. او به صدای امریکا گفت: "من با مهاجران کار می‌کنم و این را به چشم می‌بینم. پسری که کار داشت و اقامت داشت و اما حقوق ماهیانه اش کم بود، اداره مهاجرت تصمیم گرفت که اخراجش کند. این نقض حقوق پناهجویان است."

در سال‌های پسین و با اقتدار حکومت متشکل از احزاب مخالف پناهجویی در سویدن، سیاست‌های مهاجرتی در این کشور سختگیرانه‌ تر از پیش شده است. به همین خاطر، درخواست پناهندگی بسیاری از پناهجویان به شمول افغان‌ها در سویدن، پذیرفته نشده است و اکنون شرایط دریافت اقامت کاری نیز دشوارتر شده است.

ذکی خلیل، یکی دیگر از فعالان حقوق پناهجویان در سویدن، از پیامدهای این اقدام هشدار می‌دهد.

او به صدای امریکا گفت: "بالا بردن مقدار حقوق ماهیانه مشکل جدی سر راه پناهجویان است که بدبختانه صاحبان کار در داخل سویدن ترجیح می‌دهند چنین افرادی را استخدام نکنند و این باعث رد تقاضای اقامت کاری نیز می‌‍شود. حکومت و احزاب مهاجرستیز، تلاش دارند که هر راه ممکن را برای پناهجویان محدود بسازند."

میزان بیکاری نیز در سویدن به ویژه در میان جوانان بلند است، چیزی که فعالان حقوق پناهجویی را نیز نگران کرده است.

امید محمودی، عضو اتحادیه پناهجویان تنها در سویدن، می‌گوید که برای کسانی که متقاضی اقامت کاری استند، پیدا کردن کار با دست مزد بالا خیلی دشواراست.

او گفت:" دولت و اداره مهاجرت سویدن، نمی‌خواهد که افراد غیر سویدنی و مردم دیگری را داشته باشد؛ یعنی به شدت راستگرا و مخالف هرنوع شرایط و قوانین پناهندگی در این کشور است."

پیش از این، اداره مهاجرت سویدن، اعلام کرده بود که با این شرایط نزدیک به ۱۵هزار نفر که درخواست اقامت کاری در این کشور داده اند، بنابر کم بودن حقوق ماهانۀ شان باید سویدن را ترک کنند.

در حال حاضر، نزدیک به شش هزار پناهجوی افغان در سویدن، در یک وضعیت نا معلوم به سر می‌برند.

گروه

XS
SM
MD
LG