لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات امروز و امید به آینده؛ وضعیت مهاجران سوری در ترکیه


بیش از سه و نیم میلیون شهروند سوریه از زمان آغاز جنگ در آن کشور در سال ۲۰۱۱، به ترکیه پناه برده اند و اکنون شماری از فعالان در میان آنان تلاش می‌کنند که به هموطنان آوارهٔ خود کمک کنند.

اسامه البوشی ۲۴ ساله از سال ۲۰۱۶ به اینسو در ترکیه زندگی می‌کند. او قبل از فرار از کشورش آرزو داشت داکتر شود، اما اکنون به عنوان کارگر ساختمانی در انقره، پایتخت ترکیه، کار می‌کند. زندگی دور از وطن او را تشویق کرده است تا هموطنان مهاجرش را کمک کند.

البوشی به صدای امریکا گفت: "وقتی سر کار نمی‌روم، از طریق رسانه‌های اجتماعی برای حمایت از پناهندگان سوری در اینجا کار می‌کنم. بسیاری از مردم سوریه در اینجا با مشکلات روبرو استند. بعضی اوقات سعی می‌کنم برای حل مشکلات شان با مسوولان مصاحبه کنم. برخی از مردم سوریه قوانین ترکیه را نمی‌دانند. من از شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از آنان در این زمینه استفاده می‌کنم."

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۳.۶ میلیون آواره سوری در ترکیه زیست دارند. این تقریباً نیمی از مجموع ۶.۸ میلیون آوارهٔ سوری است که بیشتر آنان از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ به کشورهای همسایه پناه برده اند.

کارشناسان می گویند که اکثر پناهندگان پس از خروج از کشور شان در اولین کشوری که به آن می رسند، می‌مانند.

مراد اردوغان، متخصص امور پناهندگان، می‌گوید: "تعداد پناهندگان در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون پناهنده در سراسر جهان وجود دارد. بسیاری از پناهندگان خواهان حمایت از کشورهای دیگر اند. اما از هر صد پناهنده تنها ۱۵ نفر می‌توانند در یک کشور توسعه یافته مستقر شوند. بقیه فقط به کشورهای همسایه می‌روند."

حضور میلیون‌ها پناهجوی سوری، به‌ خصوص در انتخابات ماه گذشته که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور کنونی پیروز شد، به یک مسله اختلافی در ترکیه تبدیل شده است. اردوغان در طول مبارزات انتخاباتی وعده داد که برای بازگرداندن یک میلیون آواره سوری به کشورشان تلاش می‌کند.

اما البوشی می‌گوید که پناهندگان نباید منحیث ابزار سیاسی مورد استفاده قرار گیرند. او گفت: "من از همه می‌خواهم که از پناهندگان به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکنند. پناهندگان در حال حاضر به دلیل آوارگی و سایر فشارهای دوری از کشور شان مضطرب استند. لطفاً مشکلات آنان را بیشتر نسازید."

حکومت ترکیه اعلام کرد که بیش از ۲۹ هزار پناهجوی سوری ماه گذشته به کشور شان برگشتند. البوشی و سایر فعالان امیدوارند که شرایط در سوریه بهبود یابد تا پناهندگان بیشتری بتوانند داوطلبانه و با خیال آرام به سوریه برگردند.

XS
SM
MD
LG