لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به امدادگران زن در قندهار: کارتان را متوقف کنید


مقام‌های طالبان در هفتهٔ جاری با ارسال نامه‌ای به امدادگران زن در ولایت قندهار دستور داده اند تا کار شان را در یک پروژهٔ مهاجرین متوقف کنند.

این نامه که از سوی ریاست امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان ارسال شده است، ادعا کرده است که ادارات کمک‌ رسانی در ولسوالی سپین بولدک آن ولایت اوامر طالبان را نقض کرده اند.

خبرگزاری رویترز این نامه را مشاهده کرده و سخنگوی والی طالبان برای ولایت قندهار نیز صحت این نامه را تایید کرده است.

در این نامه آمده است: "تمام سازمان های همکار که با وزارت پناهندگان و عودت مهاجرین سپین بولدک کار می کنند ... باید از همکاران زن خود بخواهند که به محل کار خود نیایند و تا اطلاع ثانی دیگر در خانه بمانند."

یک سخنگوی دفتر هماهنگی بشردوستانه سازمان ملل متحد گفته است که این اداره از دستور طالبان مطلع است و خواهان وضحات در این مورد است.

پیش از این، ادارهٔ طالبان در ماه جنوری سال روان میلادی گفت که روی رهنمود‌هایی کار می‌کند تا در چارچوب آن،‌ کارمندان زن در برخی فعالیت‌های کمک‌رسانی نیز فعالیت کنند، اما این رهنمود‌ها تا حالا فراهم نشده است.

در این نامه دستور هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، بازتاب یافته که زنان تا امر ثانی حق کار در سازمان‌های کمک رسانی را ندارند.

بر اساس این نامه‌:‌ " قسمی که همه می‌دانید،‌ بر اساس فرمان [هبت الله آخندزاده] کارمندان زن در سازمان‌ها تا امر ثانی کار کرده نمی‌توانند...متاسفانه برخی سازمان‌های همکار از کارمندان زن خواسته اند بیایند و کار کنند که تخطی آشکار است."

شورای مهاجرین ناروی که یک سازمان غیرحکومتی بین المللی است، در ماه می سال روان میلادی گفت که آنان اجازه یافتند تا زنان در بسیاری از عملیات‌های امداد رسانی شان کار‌هایشان را از سر بگیرند. اما سخنگوی شورای مهاجرین ناروی از تبصره در مورد ارسال این نامه‌ٔ طالبان خودداری کرد.

طالبان پس از آنکه در آگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند،‌نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی، سازمان‌های غیرحکومتی و دفاتر ملل متحد، بلکه از رفتن به مکتب و دانشگاه نیز منع کرده اند. این گروه فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهد. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و ورزشگاه‌ها نیز منع شده اند.

طالبان می‌گویند که بر اساس "شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی" به زنان اجازه کار و تحصیل می‌دهند.

اما گزارش اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که دختران و زنان در این کشور طی کمتر از دو سال گذشته در معرض تبعیض گسترده و سیستماتیک قرار گرفته اند. بر اساس این گزارش، حکومت طالبان در این مدت، ۵۰ دستور را جهت محدودیت آزادی تردد، پوشش، رفتار، آموزش، کار، بهداشت و دسترسی زنان به عدالت صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG