لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: خدمات قونسلی افغانستان در مشهد از سر گرفته شده است


بسیاری از شهروندان افغانستان مقیم ایران از عدم تمدید پاسپورت‌های شان در آن کشورشکایت دارند
بسیاری از شهروندان افغانستان مقیم ایران از عدم تمدید پاسپورت‌های شان در آن کشورشکایت دارند

پس از چندین هفته تنش بر سر تعیین رهبری قونسلگری افغانستان در شهر مشهد ایران، طالبان می‌گویند که در حال حاضر این مشکل برطرف شده و این قونسلگری فعالیت خود را از سر گرفته است.

دفتر قونسلگری افغانستان مشهد که در حال حاضر توسط طالبان اداره می‌شود گفته است که روند توزیع پاسپورت، تمدید ویزه و دیگر خدمات قونسلی را در این شهر آغاز کرده است.

به گفتۀ مقام‌های طالبان، روند ارایۀ خدمات قونسلی امروز شنبه سوم اگست (۱۳ اسد) در قونسلگری افغانستان در مشهد آغاز شد و آنان از متقاضیان خواسته اند که برای رسیدگی به مشکلات شان، می‌توانند به این قونسلگری مراجعه کنند.

اخیراً برخی از رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که پس از مدت‌ها تنش، ایران هفته گذشته قنسلگری افغانستان در مشهد را به طالبان واگذار کرد. بر بنیاد این گزارش‌ها، مولوی فیض‌الرحمن عطایی به عنوان جنرال قونسل افغانستان در مشهد معرفی و کارش را آغاز کرده است.

پیش از این، عبدالجبار انصار، از دپلومات‌های حکومت پیشین افغانستان، مسوولیت قونسلگری افغانستان در مشهد ایران را به عهده داشت.

این در حالی است که اخیراً عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، گفت که ماموریت جنرال قونسل حکومت پیشین افغانستان پس از پنج سال پایان یافته و آنان به زودی برای احراز این کرسی، دپلومات خود را به ایران اعزام می‌کند.

اما پس از آن، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، به تاریخ ۳۰ می (۱۰ جوزا) در یک نشست خبری از عدم در جریان گذاشتن آنان برای معرفی جنرال قونسل جدید در قونسلگری افغانستان در مشهد انتقاد کرد و گفت که هر گونه تغییرات در قونسلگری‌ها باید "تابع مقررات تعریف شده و مطابق کنوانسیون‌ ۱۹۶۳ ویانا باشد."

کنعانی افزود: "تعیین و تغییر کارکنان در هر پست قونسلی از جمله اختیارات دولت فرستنده است، ولی آن‌ها باید از طرق تعریف شده به دولت پذیرنده معرفی شده و پس از اخذ موافقت دولت پذیرنده و دریافت روادید، برای ماموریت تعریف شده وارد کشور پذیرنده شده و در ماموریت مشخص شده به کار مشغول شوند."

در این حال، برخی از مهاجران افغان در ایران می‌گویند که روزانه صدها نفر برای حل مشکلات ویزه و تمدید پاسپورت خود، به سفارت افغانستان در تهران و قونسلگری آن در مشهد مراجعه می‌کنند، اما طالبان توانایی رسیدگی به مشکلات مراجعین را ندارند.

فهیم حیدری، مهاجر مقیم ایران، به صدای امریکا گفت که از مدت دو سال به این‌سو در ایران زندگی می‌کند، اما تا اکنون موفق به تمدید پاسپورت خود نشده است.

او افزود: "مشکلات در ارایۀ خدمات در تهران و دیگر شهرهای ایران زیاد است. هر روز صدها نفر در عقب دروازه سفارت افغانستان در تهران مراجعه می‌کنند، اما موفق به حل مشکلات شان نمی‌شوند. من چند بار به خاطر تمدید پاسپورت خود به سفارت و حتا قونسلگری‌ها مراجعه کردم، اما تا کنون به دلیل کندی کار، موفق به این کار نشده‌ام."

ایران مانند پنج کشور دیگر همسایه افغانستان و کشورهای منطقه، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما شماری از نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در این کشور از جمله سفارت افغانستان در تهران، پایتخت ایران، را به طالبان واگذار کرده و دپلومات‌های این گروه را پذیرفته است.

افزون بر ایران، در حال حاضر، نمایندگان طالبان در ماموریت‌های سیاسی ترکیه، قطر، پاکستان، روسیه، چین و برخی از کشورهای منطقه حضور دارند، اما ادارهٔ طالبان تا حالا از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، به شمول پاکستان که متحد و حامی عمدهٔ این گروه تلقی می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG