لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: برای سپردن مسوولیت قونسلگری افغانستان در مشهد دپلومات می‌فرستیم


شماری از دپلومات‌های حکومت پیشین افغانستان در سفارت این کشور مقیم تهران، پایتخت ایران
شماری از دپلومات‌های حکومت پیشین افغانستان در سفارت این کشور مقیم تهران، پایتخت ایران

دو روز پس از واکنش ایران به تصمیم طالبان مبنی بر تغییرات در قونسلگری افغانستان در مشهد، وزارت خارجۀ حکومت طالبان برکناری عبدالجبار انصار، جنرال قونسل این کشور در مشهد و از دپلومات‌های حکومت پیشین را تایید کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به تاریخ ۳۰ می (۱۰ جوزا) در یک نشست خبری از عدم در جریان گذاشتن آنان برای معرفی جنرال قونسل جدید در قونسلگری افغانستان در مشهد انتقاد کرد و گفت که هر گونه تغییرات در قونسلگری‌ها باید "تابع مقررات تعریف شده و مطابق کنوانسیون‌ ۱۹۶۳ ویانا باشد."

کنعانی افزود: "تعیین و تغییر کارکنان در هر پست قونسلی از جمله اختیارات دولت فرستنده است، ولی آن‌ها باید از طرق تعریف شده به دولت پذیرنده معرفی شده و پس از اخذ موافقت دولت پذیرنده و دریافت روادید، برای ماموریت تعریف شده وارد کشور پذیرنده شده و در ماموریت مشخص شده به کار مشغول شوند."

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، روز شنبه اول جون (۱۲ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ماموریت جنرال قونسل حکومت پیشین افغانستان پس از پنج سال پایان یافته و آنان به زودی برای احراز این کرسی، به ایران دپلومات می‌فرستند.

بلخی افزوده است: "الی اعزام دپلومات جدید و سپردن مسوولیت قونسلگری به آن، به هدف جلوگیری از سکتگی در ارایۀ خدمات به موقع به مراجعین، دپلوماتی از قونسلگری فوق امور قونسلگری را وارسی خواهد کرد."

عبدالجبار انصار، از دپلومات‌های حکومت پیشین افغانستان بود که از پنج سال به اینسو، مسوولیت قونسلگری افغانستان در مشهد ایران را به عهده داشت. سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان مدعی شده که این دپلومات حکومت پیشین پس از برکناری، "دست به اعمال غیرقانونی به ویژه عدم شفافیت در روند جمع‌آوری عواید نمایندگی و دخالت در پروسه عرضه خدمات قونسلی برای مراجعین زده است".اما عبدالجبار انصار تا اکنون در مورد این ادعای طالبان ابراز نظر نکرده است.

ایران مانند پنج کشور دیگر همسایه افغانستان و کشورهای منطقه، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما شماری از نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در این کشور از جمله سفارت افغانستان در تهران، پایتخت ایران، را به طالبان واگذار کرده و دپلومات‌های این گروه را پذیرفته است.

دپلومات‌‌های حکومت پیشین افغانستان در تهران، پایتخت ایران، در ماه فبروری سال روان میلادی، سفارت را به حکومت ایران تسلیم کردند و وزارت خارجهٔ ایران، سفارت افغانستان را به نمایندگان طالبان واگذار کرد.

مقام‌های طالبان پیش از این گفته بودند که ادارهٔ این گروه خواهان تامین روابط دپلوماتیک با تمام کشور‌های جهان است که افغانستان در آن ماموریت سیاسی و یا سفارت دارد.

افزون بر ایران، در حال حاضر، نمایندگان طالبان در ماموریت‌های سیاسی ترکیه، قطر، پاکستان، روسیه، چین و برخی از کشورهای منطقه حضور دارند، اما ادارهٔ طالبان تا حالا از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، به شمول پاکستان که متحد و حامی عمدهٔ این گروه تلقی می‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG