لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه توافقنامۀ معافیت ویزای دپلوماتیک را با افغانستان لغو کرد


حکومت ترکیه روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا) اعلام کرد که توافقنامۀ معافیت ویزا برای دارندگان پاسپورت‌های دپلوماتیک دو کشور را لغو کرده است.

رسانه‌های ترکیه به نقل از اعلامیۀ ریاست جمهوری آن کشور نگاشته اند که این توافقنامه که در سال ۲۰۰۸ میان دو کشور منعقد شده بود، سر از تاریخ اول جون سال روان لغو می‌شود.

با لغو این توافقنامه، مقام‌های ترکیه و طالبان که پاسپورت‌های دپلوماتیک دارند، برای سفر به این دو کشور باید ویزه داشته باشند.

مقام‌های ترکیه در مورد دلیل این اقدام توضیحی نداده اند، اما این تصمیم درست چند روز پس از سفر مقام‌های ادارۀ مهاجرت ترکیه به افغانستان اتخاذ می‌شود.

هیات ادارۀ عمومی مهاجرت ترکیه در اوایل ماه روان به کابل سفر کرده بود تا در مورد مهاجرت غیرقانونی شهروندان افغانستان به ترکیه و استرداد آنان به افغانستان با مقام‌های طالبان صحبت کنند.

ترکیه یکی از مقاصد عمدۀ مهاجرت غیرقانونی شهروندان افغانستان است که اکثر آنان به گونۀ قاچاق از ایران وارد آن کشور می‌شوند.

ادارۀ مهاجرت ترکیه، افغان‌ها را در صدر فهرست مهاجرینی قرار داده است که به گونۀ غیرقانونی وارد آن کشور می‌شوند. بر اساس آمار این اداره، پس از شهروندان سوریه، افغان‌ها دومین جمعیت بزرگ مهاجر را در ترکیه تشکیل می‌دهند.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، مهاجرت شهروندان افغان به ترکیه افزایش یافته است که بیشتر آنان غیرقانونی وارد آن کشور می‌شوند.

انقره تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما سفارت ترکیه در کابل باز بوده و امور آن را شارژدافیر آن کشور به پیش می‌برد.

با وصف نبود روابط رسمی دپلوماتیک میان حکومت طالبان و ترکیه، در نزدیک به سه سال گذشته چندین مقام طالبان به دعوت رسمی ترکیه به این کشور سفر کرده اند و نیز انقره شماری از دپلوماتان حکومت طالبان را پذیرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG