لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان خدمات قنسولی افغانستان را در چند کشور بی‌اعتبار اعلام کرد


 طالبان در حالی امور قنسولی افغانستان را در ۱۳ کشور فاقد اعتبار خوانده که هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نمی‌شناسد.
طالبان در حالی امور قنسولی افغانستان را در ۱۳ کشور فاقد اعتبار خوانده که هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان به دلیل عدم همکاری و تعامل برخی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در شماری از کشورهای اروپایی، خدمات قنسولی این نهادهای دپلوماتیک را بی‌اعتبار اعلام کرد.

ضیااحمد تکل، معاون سخنگوی این وزارت امروز سه شنبه ۳۰ جولای (نهم اسد) با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفت که بارها از این نمایندگی‌ها خواسته شده تا "حد اقل برای حل مشکلات افغان‌ها در بخش امور قنسولی" با این وزارت تعامل کنند، اما آنان بدون "هماهنگی، خودسرانه و نقض اصول پذیرفته‌شده" به امور قنسولی ادامه داده اند.

تکل افزود: "وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] به اطلاع تمامی اتباع افغان مقیم خارج می‌رساند که پس از تاریخ نشر این اطلاعیه، خدمات قنسولی مانند وثایق، تصادیق، ورق عدم مسوولیت، صدور پاسپورت، برچسپ تمدید پاسپورت و سایر امور از سوی نمایندگی‌های مقیم در لندن، بلجیم، برلین، بن، سویس، اتریش، فرانسه، ایتالیا، یونان، پولند، سویدن، ناروی، کانادا و آسترالیا مورد قبول مرکز و ادارات مربوط نمی‌باشد."

او تاکید کرد که وزارت خارجۀ حکومت طالبان در قبال اسنادی که این نمایندگی‌های سیاسی صادر می‌کنند، هیچ‌گونه اجراتی را انجام نخواهد داد.

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان از شهروندان افغان در خارج و شهروندان خارجی خواست که برای دسترسی به خدمات قنسولی به غیر از این نمایندگی‌های سیاسی به سایر قنسولگری‌ها و نمایندگی‌های سیاسی مراجعه کنند.

هنوز نمایندگی‌های سیاسی که خدمات قنسولی شان از سوی وزارت خارجه حکومت طالبان فاقد اعتبار اعلام شده، در مورد این اقدام حکومت طالبان واکنش نشان نداده اند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در حالی فعالیت قنسولگری‌های افغانستان در ۱۳ کشور را خودسرانه و فاقد اعتبار خوانده است که با گذشت نزدیک به سه سال از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، هیچ کشور و سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

با این حال، علاوه بر برخی کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه، ترکیه، هند و اتحادیه اروپا سفارت‌های شماری از کشورها در کابل فعال است و حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به چین، روسیه، ترکیه و تعدادی از کشورهای همسایه و منطقه فرستاده است که در سفارت‌ها و دفاتر سیاسی افغانستان ماموریت انجام می‌دهند.

جامعۀ بین‌المللی، به شمول ایالات متحده، به کرات گفته است که اگر طالبان خواهان کسب مشروعیت و رسمیت یافتن درعرصۀ بین‌المللی اند، باید به حقوق تمامی شهروندان این کشور، به شمول زنان و دختران و اقلیت‌ها احترام بگذارند، حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و روابط خود را با گروه‌های تروریستی، مانند شبکۀ القاعده، قطع کنند.

اما طالبان مدعی اند که به حقوق همه شهروندان به شمول حقوق زنان در چوکات شرعی در افغانستان متعهد اند و در حال حاضر هیچ گروه تروریستی در این کشور حضور ندارد.

گروه

XS
SM
MD
LG