لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: با هیات امریکایی در مورد موضوعات مختلف، به شمول حقوق بشر صحبت کردیم 


وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که امیر خان متقی، سرپرست این وزارت با هیات ایالات متحده در دوحه، پایتخت قطر، ملاقات کرده و بر علاوۀ سایر موضوعات، روی وضعیت حقوق بشر در افغانستان صحبت کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان، در حساب ایکس‌اش، در مورد بحث پیرامون وضعیت حقوق بشری یا خواست‌های جانب امریکا چیزی ننوشته است.

او نگاشته است که در این نشست که با تامس وست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان، و هیات همراهش برای دو روز پی در پی صورت گرفت، نمایندگان وزارت مالیه و بانک مرکزی افغانستان نیز حضور داشتند.

بلخی نگاشته است که در جریان این نشست "روی اعتمادسازی میان دوطرف، برداشتن گام‌های عملی درین‌ راستا، حذف فهرست‌های سیاه و برداشتن تحریم‌ها، آزاد سازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان و مبارزه با مواد مخدر بحث صورت گرفت".

پیش از این وزارت خارجۀ ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) با نشر خبرنامه‌ای گفت که تام وست، و رینا امیری، نماینده ویژۀ وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در هفتۀ روان با نمایندگان طالبان و "تکنوکرات‌های مسلکی وزارت‌خانه‌های کلیدی افغانستان" در دوحه ملاقات می‌کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده از هیچ مقام طالب و یا هم "تکنوکرات مسلکی" که قرار است با مقام‌های امریکایی ملاقات کنند، نام نبرده است.

این وزارت گفته بود: "مسایل عمدۀ بحث شامل حمایت بشردوستانه برای مردم افغانستان، ثبات اقتصادی، رفتار منصفانه و محترمانه با همه افغان‌ها به شمول زنان و دختران، موضوعات امنیتی و تلاش‌ها برای مبارزه با تولید و قاچاق مخدرات خواهد بود."

طالبان، پس از تسلط دوباره بر افغانستان محدودیت‌های شدیدی را بر افغان‌ها، به ویژه زنان و دختران وضع کرده، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران را مسدود کرده و زنان را از کار منع کرده اند، به استثنای سکتورهای صحی و معارف.

این گروه همچنان آرایشگاه‌های زنانه را مسدود کرده و زنان را از رفتن به پارک‌ها، حمام‌ها و کلب‌های ورزشی منع کرده و بر سیر و سفر آنان نیز محدودیت وضع کرده است.

با آنهم، هیات امریکایی تا اکنون در مورد این نشست و موضوعات که احتمالاً با نمایندگان طالبان داشته اند، چیزی نگفته اند.

اما مقامات امریکایی و جامعۀ بین المللی همواره بر آزادی‌های بنیادی بشری و حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها تاکید داشته و به کرات گفت اند که اگر طالبان خواستار مشروعیت بین المللی اند، باید به حقوق تمامی افغان‌ها احترام بگذارند، محدودیت‌ها را رفع کنند و یک حکومت همه‌شمول ایجاد کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG