لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان: به زودی شاهد قوانین ما بر اساس شریعت خواهید بود 


هبت الله آخندزاده
هبت الله آخندزاده

هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، روز چهارشنبه ۲۸ جون (هفتم سرطان) در پیامی به مناسبت عید قربان گفت که همگان به زودی شاهد قوانین حکومت این گروه خواهند بود که ۱۰۰ در صد بر اساس شریعت تهیه شده خواهد بود.

او در یک پیام صوتی که از سوی مقامات حکومت این گروه نشر شده گفته است: "من این تلاش را دارم که تمام نظامی شرعی و تمام قوانین شرعی باشد. شما چندی بعد خواهید دید که تمام قوانین جدید ما گرفته شده از آیات و احادیث خواهد بود."

رهبر طالبان افزوده است که در این قوانین، "آیات و احادیث، مسایل، فقه و شریعت" درج خواهد بود.

آخندزاده گفته است که روی این موضوع به گونهٔ کامل کار جریان دارد. او گفت: "سه شعبه ایجاد شده است. تمامی وزارت خانه‌ها مکلف شده اند تا قوانین خویش را بر اساس طریقهٔ شرعی آماده کنند و به وزارت عدلیه تحویل دهند و از آنجا این قوانین پس از مرور به کمیسیون دیگر به رهبری قاضی‌القضات گسیل خواهد شد."

او افزود که "پس از آن این قوانین به ما خواهد آمد، جاییکه این کمیسیون ایجاد شده آنرا مرور خواهد کرد و سپس عملی خواهد شد".

آخندزاده گفت که این قانون برای حکومت طالبان یک "پیروزی" و برای نسل آیندهٔ افغانستان یک "خدمت" خواهد بود.

در حالی که حدود دو سال از تسلط دوبارهٔ حکومت طالبان می‌گذرد، این گروه تا اکنون نتوانسته قانون اساسی خویش را تهیه کند و تا اکنون هیچ کشوری حکومت آنرا به رسمیت نشناخته است.

چندی پس از روی کار آمدن دوبارهٔ این گروه، سرپرست وزارت عدلیۀ طالبان گفت که قانون اساسی دورۀ محمد ظاهر، شاه پیشین افغانستان به استثنای "مواد متضاد آن با احکام اسلامی" را به گونۀ موقت نافذ خواهند کرد.

عبدالحکیم شرعی، سرپرست این وزارت اما در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرده بود.

قانون اساسی دورۀ محمد ظاهر شاه که ۱۱ فصل و ۱۲۸ ماده دارد در سال ۱۳۴۳خورشیدی نافذ شده بود.

این قانون در دورۀ حکومت انتقالی حامد کرزی نیز تا زمان تسوید و تصویب قانون اساسی جدید، به گونۀ موقت نافذ شده بود.

طالبان پیش از تسلط شان بر افغانستان قانون اساسی این کشور را رد کرده و همواره بر ایجاد "نظام خالص اسلامی" تاکید ورزیده بودند.

رهبر طالبان در حالی بر شرعی بودن قوانین تاکید دارد که شماری از مقامات این گروه با برخی از احکام آن اظهار مخالفت کرده و آنرا خلاف آموزه های اسلامی خوانده اند، به ویژه مسدود ماندن مکاتب بالا تر از صنف ششم دختران.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان،‌ به کرات گفته است که درهای علم نباید به روی کسی بسته شود.

ستانکزی همچنان گفته است که "علم برای زنان و مردان واجب است" و بسته‌بودن مکاتب به روی دختران هیچ دلیل شرعی ندارد و تاکید کرد که تمام علمای جید افغانستان موافقت دارند که هرچه عاجل زمینۀ تعلیم دختران فراهم شود.

در کنار این، منتقدین حکومت طالبان، وضع محدودیت‌ها بر کار و آموزش و تحرک زنان، مجازات صحرایی، شلاق زدن در محضر عام و سایر اقدامات طالبان را نیز خلاف آموزه‌های دین اسلام عنوان کرده اند.

کشورهای متعدد اسلامی مانند عربستان سعودی، ترکیه، اندونیزیا، قطر و مصر نیز محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغان را خلاف آموزه‌های دین اسلام خوانده اند، اما طالبان به کرات از پالیسی‌های خود دفاع کرده و تاکید کرده اند که حکومتداری آنان برای اساس شریعت اسلامی صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG