لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تعیین نمایندهٔ ویژه برای افغانستان یک 'اقدام غیر ضروری' است


وزارت خارجهٔ طالبان به قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) در مورد نحوه تعامل با این گروه و تعیین یک نمایندهٔ ویژه برای افغانستان تصویب شد، واکنش نشان داده و تعیین یک نمایندهٔ ویژه "اضافی" را یک اقدام غیر ضروری خوانده است.

وزارت خارجه طالبان روز شنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "حکومت افغانستان بار دیگر تکرار می‌کند که تعیین یک نماینده ویژه اضافی برای افغانستان در حضور فعال دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اقدامی غیر ضروری تلقی می‌شود، زیرا واقعیت‌های ارضی نشان می‌دهد که افغانستان کشوری است که درگیر جنگ نیست و در حال حاضر یک حکومت مرکزی دارد که می‌تواند منافع کشور را تامین و به مکلفیت‌های خود عمل کند."

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) قطعنامه‌ای را در مورد نحوه و افزایش تعامل با افغانستان و رهبران طالبان و تعیین یک نمایندهٔ ویژه برای افغانستان تصویب کرد.

در قطعنامهٔ امروز، شورای امنیت سازمان ملل متحد از انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد خواسته تا نمایندهٔ ویژهٔ را برای ترویج توصیه‌های فریدون سینیرلی به ویژه در مورد جنسیت و حقوق بشر معرفی کند.

این قطعنامه با ۱۳ رای موافق به تصویب شورای امنیت رسید. روسیه و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

در اعلامیه آمده است: "شورای امنیت علیرغم درخواست دو عضو دایمی این سازمان برای زمان، بحث و وضاحت بیشتر در خصوص ارزیابی هماهنگ کننده ویژه ، این قطعنامه را بدون مشورت با حکومت افغانستان تصویب کرد."

دفتر منشی عمومی ملل متحد به تاریخ ۲۵ اپریل (پنجم ثور) فریدون سینیرلی اوغلو، دپلومات ترکی را به صفت هماهنگ‌کنندۀ ویژه و بازرس مستقل در امور افغانستان گماشت.

سینیرلی اوغلو با سفر به افغانستان و ملاقات با رهبران طالبان، افغانان سرشناس مقیم خارج و کشورهای ذینفع منطقه و جهان، وضعیت را ارزیابی کرد.

این ارزیابی توصیه می‌کند که گفتمان ملی باید برای ایجاد حکومت فراگیر و تضمین صلح پایدار و توسعه اقتصادی درافغانستان آغاز شود.

از جمله پیشنهادهای آقای سینیرلی اوغلو "یک نقشه راه" برای مشارکت سیاسی با هدف "ادغام کامل" افغانستان تحت حکومت طالبان در جامعه جهانی است که با انتقادهای زیاد به ویژه از جانب گروه‌های سیاسی مخالف طالبان مواجه شده است.

در این ارزیابی آمده است که وضعیت زنان و دختران - به ویژه محدودیت های تحصیل دختران – گسترده‌ترین موضوعی بود که در این رایزنی‌ها مطرح شد. ارزیابی می‌افزاید که زنان و دختران افغان، جامعه تجاری، چهره‌های مذهبی، بزرگان قبایل، جامعه مدنی، متخصصان صحت و آموزش و بسیاری از نمایندگان مقامات بالفعل طالبان بر این موضوع تاکید کردند.

ارزیابی ملل متحد گفته است که این ممنوعیت‌های محدود کننده با ارزش‌های مندرج در منشور ملل متحد یا قوانین بین المللی مطابقت ندارد و همچنین برای ثبات سیاسی و اقتصادی افغانستان مفید نیست.

اما طالبان به کرات ادعا کرده اند که در چارچوب شریعت اسلام به زنان حقوق قایل بوده و با مساعد شدن وضعیت، دروازه‌های مکاتب را دوباره به روی دختران خواهند گشود. حکومت این گروه تاکید کرده است که سایر محدودیت‌ها بر اساس آموزه‌های دینی اتخاذ شده و جهان باید به آن احترام بگذارد.

در اعلامیه وزارت خارجهٔ حکومت طالبان آمده است: "در حالی که ما از همه تلاش‌های مثبت ملل متحد برای تعامل قوی‌تر و گسترده‌تر با افغانستان استقبال می‌کنیم، اما رویکرد ما در نهایت بر اساس باورهای مذهبی، ارزش‌های فرهنگی و منافع ملی مردم افغانستان استوار خواهد بود."

دراین اعلامیه طالبان از سازمان ملل متحد خواسته است تا در تصمیم گیری های مربوط به افغانستان واقعیت های موجود را در نظر گرفته و تصمیمات شان تحت تاثیر هیچ طرفی قرار نگیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG