لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان می‌خواهند رسماً با پروژهٔ 'یک کمربند یک راه' چین بپیوندند


پروژۀ "یک کمربند یک راه" یک دهه پیش به ابتکار شی جینپینگ ، رییس جمهور چین، راه اندازی شد و بزرگترین پروژۀ زیربنایی است که راه قدیمی ابریشم را از یک طرف به اروپا و افریقا و از سوی دیگر به چین وصل می‌کند.
پروژۀ "یک کمربند یک راه" یک دهه پیش به ابتکار شی جینپینگ ، رییس جمهور چین، راه اندازی شد و بزرگترین پروژۀ زیربنایی است که راه قدیمی ابریشم را از یک طرف به اروپا و افریقا و از سوی دیگر به چین وصل می‌کند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که حکومت طالبان می‌خواهد رسماً با پروژهٔ زیربنایی "یک کمربند یک راه" چین بپیوندد و برای مذاکرات در این خصوص تیم تخنیکی خود را به چین خواهد فرستاد.

نورالدین عزیزی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز که روز پنجشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) نشر شد، گفته است: "از چین تقاضا می‌کنیم اجازه دهد که ما بخشی از ابتکار یک کمربند یک راه و دهلیز اقتصادی پاکستان-چین باشیم."

نورالدین عزیزی
نورالدین عزیزی

عزیزی همچنان گفته است که حکومت طالبان یک تیم فنی را به چین خواهد فرستاد تا در بارۀ مسایلی که مانع پیوستن افغانستان به پروژۀ یک کمربند یک راه می شود٬ با مقامات این کشور گفتگو کند.

اما او در مورد اینکه چه چیزی افغانستان را از پیوستن به این پروژه مانع می شود توضیح نداد. این مقام طالبان در ادامه گفت که در حال حاضر فرصت سرمایه گذاری در این کشور بیشتر از هر وقت دیگر فراهم است.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان خواستار افزایش سرمایه گذاری چین در افغانستان شد و گفت که هر آنچه چین نیاز دارد مانند لیتیم، مس و آهن در افغانستان موجود است.

پروژۀ "یک کمربند یک راه" یک دهه پیش به ابتکار شی جینپینگ ، رییس جمهور چین، راه اندازی شد و بزرگترین پروژۀ زیربنایی به حساب می آید که راه قدیمی ابریشم را از یک طرف به اروپا و افریقا و از سوی دیگر به چین وصل می‌کند. دهلیز اقتصادی پاکستان و چین بخشی از این پروژه است.

عزیزی در مورد معدن مس عینک ولایت لوگر گفت: "مباحث در این خصوص به تعویق افتاده است، زیرا این معدن در نزدیکی یک ساحهٔ تاریخی موقعیت دارد، اما شرکت چینی در آن سرمایه‌گذری بزرگ کرده و ما از آن حمایت می‌کنیم".

سرمایه‌گذاران گفته اند که در مورد امنیت در افغانستان هنوز هم نگرانی دارند. گروه داعش در گذشته سفارت‌خانه‌های خارجی و یک هوتل معروف سرمایه‌‌گذاران چینی را هدف قرار داده اند.

اما عزیزی گفت که امنیت برای حکومت طالبان در اولویت قرار دارد و اکنون اکثر بخش‌های این کشور امن است.

در این حال آذرخش حافظی، کارشناس امور اقتصادی در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر طرح یک کمربند یک راه به افغانستان گسترش یابد، برای این کشور سود آور خواهد بود.

حافظی گفته است: "پروژۀ یک کمربند و راه که یک پروژۀ تریلیون دالری است و برای سیطرۀ اقتصادی، سیاسی و استراتیژیک چین خدمت می‌کند که از پهلوی افغانستان می گذرد و چین همسایۀ افغانستان است، وصل شدن آن به افغانستان امکانات زیاد می بخشد تا مواد معدنی خود را به صورت انبوه به بازار بین المللی صادر کند و حد اقل با صد کشوری که در مسیر این پروژه قرار دارند وصل شود."

سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان برای اشتراک در مجمع "یک کمربند یک راه" روز دوشنبه به چین سفر کرد.

این نشست با اشتراک نمایندگان بیش از ۳۵ کشور به روز های سه شنبه و چهارشنبه برگزار شد.

هیچ کشوری، به شمول چین، حکومت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است اما بیجینگ از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان به دنبال توسعۀ روابط با حکومت این گروه بوده و ماه گذشته سفیر جدیدش را به کابل فرستاد.

گروه

XS
SM
MD
LG