لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان سه نفر را به خاطر 'فعالیت سیاسی' مجازات کردند 


محکمهٔ طالبان
محکمهٔ طالبان

حکومت طالبان در افغانستان روز پنجشنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) سه نفر را در ولایت قندهار به اتهام فعالیت‌ سیاسی مجازات کردند.

مقامات طالبان از این افراد نام نبرده اند. دو نفر آنان به اتهام فعالیت سیاسی، هر کدام به ۱۵ سال زندان و نفر سوم پس از مجازات ۳۰ دره، به زندان محکوم شد. مدت زندان متهم سومی معلوم نیست.

حکومت طالبان که هنوز توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است، هر گونه فعالیت و حزب سیاسی را در افغانستان منع کرده و گفته است که چنین فعالیتی در اسلام جای ندارد.

محکمهٔ عالی طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این اقدامات قضایی در ولایت قندهار تطبیق شده‌، اما در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

پیش از این، عبدالحکیم شرعی، سرپرست وزارت عدلیه حکومت طالبان، گفته بود که آن جاییکه احزاب سیاسی اساس شرعی ندارند و منافع ملت در موجودیت آن‌ها محافظت نمی‌شود، فعالیت احزاب در افغانستان به گونۀ مطلق ممنوع است.

این مقام طالبان، هفتهٔ گذشته حتا کاربرد واژهٔ "حزب" را "جرم" خواند. پس از آن، این نخستین بار است که سه نفر به اتهام فعالیت‌ سیاسی مجازات می‌ شوند.

با آنهم، مقامات این گروه پیش از این نیز، منتقدین و مبصرین سیاسی، استادان، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشری و فعالین مدنی را بازداشت و زندانی کرده اند.

در قانون احزاب وزارت عدلیه حکومت پیشین، حضور دست‌کم ۱۰هزار نفر از اعضای حزب و حضور نمایندگی‌های احزاب در ۲۰ ولایت به عنوان شرط اعطای مجوز برای فعالیت یک حزب ذکر شده بود.

در اواخر سال ۲۰۰۱، پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان، در آغاز حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، بیش از ۱۱۰ حزب سیاسی شروع به فعالیت کردند که سپس در سال ۲۰۰۹ به دلیل تغییر قانون احزاب توسط وزارت عدلیه، نزدیک به۶۰ حزب سیاسی در این وزارت ثبت شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG