لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: طالبان کمپاین واکسین را تعلیق کرده اند؛ طالبان: نکرده ایم


ملل متحد می‌گوید که طالبان کمپاین واکسین پولیو را درافغانستان تعلیق کرده اند، اما طالبان می‌گویند که "چنین مشکلی وجود" ندارد. براساس گزارش‌ها، جنجال‌ میان حکومت طالبان و سازمان جهانی صحت، پیرامون چگونگی تطبیق واکسین پولیو سبب این تعلیق شده است.

سازمان جهانی صحت امروز ۱۶ سپتمبر (۲۶ سنبله) گفت که طالبان کمپاین واکسین پولیو را تعلیق کرده و این سازمان در مورد بحث‌ها با طالبان در این خصوص نیز آگاهی دارد.

اما شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامهٔ حکومت طالبان در پیامی به رسانه گفته است که " در مورد منع تطبیق واکسیون پولیو کدام چیز رسمی یا کدام مشکلی وجود ندارد".

او افزوده است که وزارت صحت تلاش می‌کند با راهکار‌های مسلکی از بیماری‌های ساری جلوگیری کند و واکسیون پولیو را با در نظر داشت "دیدگاه‌های تخنیکی و مشروع" تطبیق کند تا در جامعه مثمر تمام شود.

سازمان جهانی صحت همواره بر تطبیق خانه-به-خانهٔ واکسین پولیو تاکید داشته و می‌گوید که این روش در مقایسه‌ با روش‌های دیگر موثرتر است، اما طالبان می‌خواهند که این کمپاین در مساجد تطبیق شود و مردم کودکان شان را برای دریافت واکسین به مساجد ببرند.

فرانس‌پرس به نقل از حامد جعفری، رییس برنامه محو فلج اطفال سازمان صحی جهان گزارش داده که گفته است: "ابتکار جهانی برای محو پولیو از مباحث اخیر در مورد تغییر پالیسی کمپاین واکسیناسیون از خانه به خانه به ساحه به ساحه در بخش‌های از افغانستان آگاهی دارد. شرکا درجریان این بحث اند و دامنه و تاثیر هر گونه تغییر را در پالیسی کنونی درک می‌کنند."

کمپاین‌های واکسیناسیون در افغانستان خانه به خانه تطبیق می‌شود و سازمان جهانی صحت می‌گوید که با این روش، کودکان زیادی واکسین دریافت می‌کنند. اما طالبان در قندهار، جاییکه مرکز هبت الله اخندزاده، رهبر این گروه، پنداشته می‌شود، می‌گویند که کمپاین واکسین باید در مساجد تطبیق شود.

سازمان جهانی صحت می‌گوید که در قندهار واکسیون پولیو خانه به خانه تطبیق نمی‌شود و دلیل موجودیت قضایای بیشتر پولیو در این ولایت نیز همین است.

از جانب دیگر، این سازمان می‌گوید که در کمپاین‌های واکسین پولیو، تقریباً ۲۰ در صد تطبیق کنندگان واکسین زنان اند که این میزان کافی نیست و به این دلیل در برخی ساحات کودکان از دریافت واکسین بازمیمانند.

طالبان تاکید می‌کنند که کارکنان زن باید محرم داشته باشند.

این در حالی است که قرار بود در ماه سپتمبر کمپاین واکسیون پولیو آغاز شود. اسوشیتدپرس می‌گوید که حکومت طالبان تا اکنون در این خصوص اظهار نظر نکرده و نه هم در مورد تعلیق کمپاین واکسیون دلیلی ارایه کرده است.

افغانستان و پاکستان، دو کشوری اند که پولیو هنوز هم از کودکان آن قربانی می‌گیرد.

بر اساس معلومات سازمان جهانی صحت، در سال جاری میلادی تا اکنون در افغانستان ۱۸ و در پاکستان ۱۷ مورد ابتلا به پولیو گزارش شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG