لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان کنفرانس دو روزۀ بین‌المللی کار را برگزار می‌کنند


بر اساس آمار ملل متحد، با حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۷۰۰هزار فرصت شغلی در افغانستان از بین رفته است.
بر اساس آمار ملل متحد، با حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۷۰۰هزار فرصت شغلی در افغانستان از بین رفته است.

قرار است که وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان روز سه شنبه ۲۳ جولای (اول اسد) کنفرانس دو روزه بین‌المللی کار را در کابل راه‌اندازی کند.

این وزارت هدف برگزاری این کنفرانس را "بسیج عمومی برای اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری" بیان کرده است.

سمیع‌الله ابراهیمی، سخنگوی این وزارت گفته است در این کنفرانس که روز چهارشنبه هم ادامه می‌یابد، نمایندگان نهادهای بین‌المللی، سکتور خصوصی و ادارات حکومتی طالبان در مورد راه‌های اشتغال‌زایی بحث خواهند کرد.

ابراهیمی به رادیوی ملی تحت مدیریت طالبان گفته است: "در فرجام تعهداتی ارایه می‌شود که برای پنج سال آینده امارت اسلامی افغانستان [حکومت طالبان] در ادارات امارتی [اداره‌های دولتی]، سکتور خصوصی، برای چه تعداد هموطنان فرصت‌های کاری فراهم می‌کند."

همچنان محمد زاهد احمدزی، معین وزارت کار و امور اجتماعی با نشر پیامی در ایکس گفته است که این وزارت در سطح ملی، تسهیلات لازم را برای کاریابی افغان‌ها فراهم می‌کند.

حکومت طالبان در حالی کنفرانس بین‌المللی کار را برگزار می‌کند که بر اساس آمار ملل متحد، با حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۷۰۰هزار فرصت شغلی در افغانستان از بین رفته است.

با این حال، وزارت کار و امور اجتماعی حکومت طالبان هفته گذشته از صدور نزدیک به ۲۲هزار و ۵۰۰ جواز کار به متقاضیان به شمول ۶۰۰ شهروند خارجی در اداره‌های دولتی، سکتور خصوصی و موسسات خبر داد.

این وزارت گفته است که بیش از ۲۱هزار و ۸۰۰ نفر شهروند افغانستان در اداره‌های دولتی، سکتور خصوصی و موسسات به گونه رسمی استخدام شده اند.

پیش از این بانک جهانی گفته بود که کاهش تقاضا اکثر تجارت‌ها را مجبور به کاهش سرمایه‌گذاری و اخراج کارمندان کرده و از ماه اگست ۲۰۲۱ به اینسو ارقام بیکاری در این کشور تقریباً دو برابر شده است.

بر اساس آمار ویب سایت (Statista) که یک پلتفورم جهانی ارقام است، نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۳ با ۱.۳ درصد افزایش به ۱۵.۳۸ درصد رسیده بود. نرخ بیکاری به سهمی از نیروی کار اشاره دارد که در حال حاضر کار نمی‌کند اما فعالانه در جستجوی کار است.

گروه

XS
SM
MD
LG