لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به پاکستان: افغانستان مسوول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه نیست


صحنه‌ای از حملهٔ انتحاری هفتهٔ گذشته در منطقه باجور پاکستان که در اثر آن دست کم ۶۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند
صحنه‌ای از حملهٔ انتحاری هفتهٔ گذشته در منطقه باجور پاکستان که در اثر آن دست کم ۶۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز سه‌شنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) بار دیگر گفت که حکومت پاکستان به جای اینکه امنیت خود را تقویت کند و جلو حملات مرگبار در آن کشور را بگیرد، ادارهٔ طالبان را متهم می‌کند.

این اظهارات مجاهد پس از آن بیان شد اسلام آباد ادعا کرد که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رهبران تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شورشی پایگاه‌های عملیاتی شان را به این کشور انتقال داده اند.

مجاهد با نشر بیانیه‌ای گفته است که ادارهٔ‌ طالبان "کاملاً این ادعاها را رد می‌کند و به مقامات پاکستانی یادآوری می‌کند که افغانستان کشوری است که تازه از جنگ‌های طولانی بیرون برآمده و در هیچ کشور دیگری خصوصاً کشورهای همسایه خواهان ناامنی نیست."

در اعلامیه‌ تاکید شده است که طالبان اجازه نمی دهند که از خاک افغانستان برخلاف امنیت کدام کشور دیگری استفاده شود. در ادامهٔ این اعلامیه آمده است: "این بدان معنا نیست که افغانستان مسوول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه است. پاکستان باید وضعیت امنیتی خود را با دقت مدیریت کند و دنبال راه حلی در داخل خانهٔ خود باشد.''

مجاهد در این اعلامیه ادعا کرده است که طالبان سال گذشته ۱۸ نفر از داعشی‌های پاکستانی را که در قلمرو افغانستان دست به انفجار و حمله می‌زدند، در جریان عملیات مختلف کشتند و ده‌ها شهروند پاکستان را دستگیر کردند.

او با اشاره به حضور شهروندان پاکستانی که در کنار شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان دست به حمله می‌زنند،‌ گفت: ''ما به جای اینکه انگشت اتهام به سوی طرف پاکستانی بگیریم، حکومت افغانستان، تدابیر امنیتی خود را تقویت کرده که الحمدلله نتیجه‌اش را می‌بینیم.''

مجاهد همچنین گفته است که اگر حملات در پاکستان ادامه پیدا کند، ادارهٔ طالبان و حکومت پاکستان یکجا دنبال راه حل باشند. او افزود:‌ '' اتهام‌زدن راه حل نیست. اینکه حمله‌ بر علمای دین و مدارس در افغانستان و منطقه یک توطیه کلانی است که جریان دارد.''

سخنگوی طالبان در مورد اینکه کدام کشور‌ها در افغانستان دست به توطیه می‌زد، جزییاتی ارایه نکرد.

پیش از این،‌ منابع رسمی بلند‌پایهٔ پاکستانی به صدای امریکا گفتند که رهبر طالبان حملات فرامرزی به شمول حملات بر پاکستان را از رهگذر اسلامی "حرام" خوانده است.

این منابع گفته اند که رهبران بلند‌پایهٔ طالبان این فرمان هبت‌الله اخندزاده را در جریان مذاکرات دوجانبه‌ٔ اخیر به مقامات پاکستانی بیان کرده اند و به این گونه عزم خود را برجسته ساخته که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان کشور دیگری تهدید شود.

در عین حال، تلویزیون ملی افغانستان که تحت ادارۀ طالبان قرار دارد به تاریخ پنجم اگست (۱۴ اسد)‌ در رسانهٔ اجتماعی ایکس بخش‌های از سخنرانی یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، را نشر کرده که در آن او از طالبان خواسته تا از بزرگان شان به حیث یک مسوولیت دینی اطاعت کنند.

وزیر دفاع طالبان در سخنرانی که صرف صدای آن نشر شده، گفته است: "اکنون دستور امیر [رهبر طالبان] است. اطاعت از آن واجب، فرض و لازم است. اگر کسی از افغانستان به نیت جهاد به خارج می‌رود، این جهاد وی، جهاد محسوب نمی‌شود. امیر مجاهدین را از جنگ منع کرد و هنوز هم آنان به طرف جنگ می‌روند، این جنگ، جنگ است، جهاد نیست."

حدود ۱۰ روز قبل، در یک حملهٔ انتحاری در پاکستان ۶۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شد. مسوولیت آن حمله را شاخهٔ خراسان داعش بر عهده گرفت، گروهی که در افغانستان مستقر است.

مقامات پاکستان پیش از این گفته بودند که در حملهٔ ماه جولای بر یک پایگاه نظامی در شهر ژوب حد اقل سه جنگجوی مسلح مرتبط به طالبان افغان شامل بودند. در آن حمله حد اقل نه نظامی پاکستان کشته شد.

وزارت خارجهٔ پاکستان هفتهٔ‌ گذشته گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که این سه نفر، باشندگان ولایت قندهار بودند و از سفارت افغانستان در این کشور خواستند تا اجساد آنان را دریافت کند.

گروه

XS
SM
MD
LG