لینک های دسترسی

Breaking News

لوی درستیز پاکستان از 'حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان' ابراز نگرانی کرد


لوی درستیر قوای مسلح پاکستان یکبار دیگر از وجود مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی و فعالیت آزادانۀ آنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که اردوی این کشور برای از بین بردن آنان و حفاظت از مردم پاکستان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

عاصم منیر که روز دوشنبه هفتم اگست (۱۶ اسد) با بزرگان قبایل در بالاحصار پشاور صحبت می‌کرد، حکومت طالبان را متهم کرد که به تندروان مخالف پاکستان پناه داده و اجازهٔ فعالیت آزادانه به آنان داده است.

منیر هشدار داد: "پاکستان نگرانی هایی در مورد پناهگاه‌های موجود برای گروه‎های ممنوعه و آزادی عمل آنها در خاک افغانستان دارد. پاکستان از هیچ تلاشی برای از بین بردن شبکه‌های تروریستی و حفاظت از شهروندان خود به هر قیمتی دریغ نخواهد کرد."

منیر گفت که فشار بر طالبان افغانستان را برای اقدام علیه پناهگاه‌های امن تروریست‌ها افزایش خواهد داد و تنها با حکومت افغانستان گفتگو خواهد کرد. او تاکید کرد که با تروریست‌ها هیچ گونهٔ مذاکراتی صورت نخواهد گرفت.

لوی درستیز قوای مسلح پاکستان گفت: "افزایش تروریزم در این اواخر تلاشی بیهوده از سوی تروریست‌ها برای از سرگیری مذاکرات است. هیچ گزینه‌ای جز تسلیم شدن به دستورات دولت پاکستان برای این تروریست‌ها وجود ندارد. اگر به راه اشتباه خود ادامه بدهند نابود خواهند شد."

پاکستان پس از تغییر فرماندهی اردو در نوامبر سال گذشته روند صلح با تحریک طالبان پاکستان را کنار گذاشت. پیش از این، کمیته امنیت ملی پاکستان اعتراف کرده بود که مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان یک سیاست اشتباه بود، اما برای نخستین بار فرمانده اردوی پاکستان رسماً تایید کرد که پاکستان دیگر به دنبال گفتگو با تحریک طالبان پاکستان نیست.

لوی درستیز پاکستان همچنین از دست داشتن اتباع افغانستان در حملات تروریستی اخیر در پاکستان ابراز نگرانی کرد.

او گفت: "تروریزم در پاکستان جایی ندارد و دست داشتن اتباع افغان در حوادث تروریستی در پاکستان برای صلح و ثبات منطقه زیان‌آور بوده و انحراف از توافقنامه صلح دوحه توسط حکومت موقت افغانستان است."

این در حالی است که حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجۀ پاکستان روز چهارشنبه دوم اگست (۱۱ اسد) در برنامه خبری "اسپات لایت" شبکۀ آج نیوز گفت که اسناد و شواهدی برای حکومت طالبان سپرده شده که بیانگر دست‌داشتن شهروندان افغان در حملات تروریستی در پاکستان است.

حکومت طالبان در خصوص این شواهد و اسناد تاکنون چیزی نگفته است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز پنجشنبه سوم اگست (۱۲ اسد) در پیام‌های تویتر به زبان‌های دری،‌ پشتو، عربی، اردو و انگلیسی اتهامات مقام‌‌های پاکستانی را "بی‌اساس" خوانده و گفته است که طالبان به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

اسلام آباد ادعا دارد که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رهبران تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های شورشی پایگاه‌های عملیاتی شان را به این کشور انتقال داده اند. اما طالبان افغان این ادعا را رد کرده است.

هفتهٔ گذشته، در یک حملهٔ انتحاری در پاکستان ۶۳ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شد. مسوولیت آن حمله را شاخهٔ خراسان داعش بر عهده گرفت، گروهی که در افغانستان مستقر است.

مقامات پاکستان پیش از این گفته بودند که در حملهٔ ماه جولای بر یک پایگاه نظامی در شهر ژوب حد اقل سه جنگجوی مسلح مرتبط به طالبان افغان شامل بودند. در آن حمله حد اقل نه نظامی پاکستان کشته شد.

وزارت خارجهٔ پاکستان هفتهٔ‌ گذشته گفت که تحقیقات نشان می‌دهد که این سه نفر، باشندگان ولایت قندهار بودند و از سفارت افغانستان در این کشور خواستند تا اجساد آنان را دریافت کند.

گروه

XS
SM
MD
LG