لینک های دسترسی

Breaking News

تهران و بغداد توافق کردند تا گروه‌های کردی مخالف ایران مستقر در عراق را خلع سلاح کنند


مقامات ایران و عراق روز دوشنبه ۲۸ اگست (ششم سنبله)‌ گفتند که دو کشور به توافق رسیده اند تا اعضای گروه‌های مخالف کرد و پایگاه‌های کنونی آنان را از شمال عراق به محل دیگر انتقال بدهند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ ایران، در یک کنفرانس خبری گفت که حکومت عراق به ''خلع سلاح گروه‌های تروریستی مسلح مستقر در خاک عراق تا ۱۹ سپتامبر و سپس تخلیه و انتقال آنها از پایگاه‌های نظامی‌شان به کمپ‌های که از سوی حکومت عراق تعیین شده است'' توافق کرده است.

کنعانی گفت که این ضرب‌الاجل تمدید نخواهد شد، اما تاکید کرد که روابط دو کشور "کاملا دوستانه و گرم است ... حضور تروریست‌ها در منطقه شمال عراق لکه ننگی ناخوشایند در روابط متقابل [دو کشور] است.''

ایران به گونه دوره‌ای اعضای حزب دموکرات کردستان در ایران و سایر گروه‌های مخالف کرد ایران مستقر در منطقه نیمه خودمختار کرد عراق را که در نزدیکی مرز با ایران موقعیت دارند، هدف حملات قرار می‌دهد.

در همین حال، یک مقام حکومت عراق که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، تایید کرد که این توافق میان تهران و بغداد امضا شده است و افزود که حکومت مرکزی بغداد با تایید مقامات حکومت منطقه‌ای کردستان در اربیل و سلیمانیه "در اسرع وقت" برای انتقال این گروه‌ها در اربیل و سلیمانیه عمل می کند.

اما این مقام حکومت عراق مشخص نکرد که گروه‌های مسلح کردی پس از آنکه خلع سلاح شدند، به کجا منتقل خواهند شد. با آنهم او با اشاره به گروه‌های کردی گفت: "آنان کمپ‌های برای زندگی خواهند داشت و بدون سلاح خواهند بود."

گروه‌های مختلف مخالف ایرانی مستقر در عراق با یکی از دو حزب اصلی کرد عراق همسو استند:‌ حزب دموکراتیک کردستان که مرکز قدرت آن اربیل است و دیگر حزب اتحادیه میهنی کردستان، که مقر ان در سلیمانیه است. این دو گروه کردی هر دو با ایران مخالف اند.

محمد شیاع السودانی، صدراعظم عراق، سال گذشته از طریق ایتلافی از احزاب مورد حمایت ایران به قدرت رسید و با تهران نزدیک است. با آنهم سودانی تلاش کرده است روابط خود را با ایالات متحده و ترکیه برقرار کند.

گروه

XS
SM
MD
LG