لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از عید قربان تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل و ولایات افغانستان


عید قربان امروز دوشنبه ۱۷ جون (۲۸ جوزا) در کابل و ولایات افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی تجلیل شد، طوری که حتا شبکه‌های مخابراتی قطع و جاده‌های منتهی به اکثر مساجد نیز بسته شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در رسانه‌ اجتماعی ایکس نوشت که نماز عید به امامت هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، و با حضور هزاران نمازگزار در مسجد عیدگاه قندهار اقامه شد.

بر اساس گزارش‌ها، هنگام ادای نماز عید، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده بود. در کابل نیز گزمه و ایست‌های بازرسی طالبان در جاده‌های منتهی به مساجد دیده می‌شد و تردد هرگونه وسایط نقلیه در این جاده‌ها ممنوع بود.

وزارت مخابرات و تکنالوژی حکومت طالبان در ساعات نخست روز اول عید فعالیت شبکه‌های مخابراتی را در کابل و ولایات به حالت تعلیق در آورد.

چند شهروند کابل به صدای امریکا گفتند که از صبح به طور مداوم با بستگان خود در ولایات تماس می‌گیرند، اما به دلیل قطع‌بودن شبکه‌های مخابراتی، نتوانسته اند از بستگان خود احوال بگیرند و عید مبارکی کنند.

وزارت مخابرات حکومت طالبان در نخستین روز عید فطر نیز در ماه اپریل فعالیت‌ شبکه‌های مخابراتی را قطع کرده بود.

تا اکنون هیچ رویداد امنیتی مهمی در کابل و سایر شهرهای افغانستان گزارش نشده است.

در حالی که تعدادی از کشورهای اسلامی به شمول عربستان سعودی و سراسر جهان جشن عید را از روز یکشنبه آغاز کرده اند، اما محکمه عالی حکومت طالبان مانند پاکستان و ایران دوشنبه را اولین روز عید اعلام کرده است.

پیام‌های عیدی

رهبر طالبان قبلاً در پیامی به مناسب عید قربان بدون اشاره به آموزش دختران و زنان مدعی شد که با حاکمیت طالبان تمام حقوق شرعی مردم تامین و محفوظ شده است، ادعایی که فعالان اجتماعی آن را رد می‌کنند.

محمداشرف غنی و حامد کرزی، روسای جمهور پیشین افغانستان، و شماری از چهره‌های حکومت پیشین در پیام‌های جداگانه عید قربان را تبریک گفته و به برخی مسایل اشاره کرده اند.

اشرف غنی بر مشروعیت نظام از طریق مسالمت‌آمیز تاکید کرده و گفته است که خودکامگی نمی‌تواند مشروعیت بخشد.

او گفته است: "شمشیر و تفنگ، انفجار و انتحار به مشروعیت نمی‌انجامد. این حکم در دست مردم است و مشروعیت بدون حکم و مشارکت آنها حاصل نمی‌شود. همه می‌دانند که افغان‌ها به طور واضح و آشکار مشروعیت نظام و حکومت قابل قبول برای همه می‌خواهند، اما ترجیح می‌دهند این کار از راه صلح‌آمیز صورت گیرد."

اشرف غنی هشدار داده است که صبر مردم هم حدی دارد و اگر به سر آید، برای آیندۀ افغانستان تباه‌کن خواهد بود.

حامد کرزی نیز در پیام خود به اتحاد افغان‌ها و اهمیت آموزش برای همگان تاکید کرده و گفته است که شکوفایی، توسعه و استقلال یک جامعه ارتباط مستقیمی با آموزش و دانش مردم آن دارد.

کرزی افزوده است: "اگر می‌خواهیم کشور و مردم ما به بیگانگان نیاز نداشته باشند و از طریق فرزندان خود به سطوح بالاتری از موفقیت و پیشرفت برسند، باید آموزش را برای فرزندان خود در سراسر کشور فراهم کنیم. بیایید زمینه را فراهم کنیم."

او از حکومت طالبان خواسته است که هر چه زودتر درهای مکاتب و دانشگاه‌ها را به روی دختران بگشاید تا افغانستان از فقر رهایی یابد و در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه، گفته که عید قربان امسال در حالی تجلیل می‌شود که فقر، بیکاری و رویدادهای طبیعی افغان‌ها را به شدت متاثر کرده و شماری از آنان را از رهگذر اقتصادی به چالش کشیده است.

عبدالله ابراز امیدواری کرد که جامعه بین المللی و نهادهای امدادرسان بین‌المللی با توجه به مشکلات اقتصادی و بحران بشری در افغانستان، به کمک‌های شان به نیازمندان افغان ادامه دهند.

او در بخشی از پیام خود همچنان گفته است: "آبادی و پیشرفت سرزمین ما در اتحاد، کار و کوشش باهمی و تامین حقوق مشروع آموزش و کار برای همه شهروندان نهفته است. مردم افغانستان باید با دقت و تمرکز بر منافع ملی، وحدت ملی، احترام به تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی و فراهم‌‌آوری زمینۀ زندگی مسالمت‌آمیز برای همه، همگام و هم‌صدا شوند."

شورای مقاومت ملی افغانستان که متشکل از شماری از چهره‌های سیاسی و رهبران پیشین جهادی به شمول عبدالرب رسول سیاف، محمد محقق، صلاح‌الدین ربانی، عطامحمد نور، محمد اسماعیل خان، محمد یونس قانونی و برخی شخصی‌های سیاسی و نظامی است، از تمام مخالفان سیاسی و نظامی حکومت طالبان خواسته که علیه این گروه منسجم شوند.

در اعلامیۀ این شورا با اشاره به عملکرد حکومت طالبان در برابر مردم و جامعه جهانی آمده است: "دیگر جای آزمودن باقی نمانده است و تنها یک راه باقی است و آن مبارزه همه جانبه با گروه طالبان".

عبدالسلام ضعیف، مقام پیشین طالبان، نیز در ایکس بدون ارایه جزییاتی، برای مدیریت نظام در افغانستان پیشنهاد تشکیل یک شورای رهبری قدرتمند در کنار هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان را داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG