لینک های دسترسی

Breaking News

­­­اتحادیه اروپا به عودت‌کنندگان و زلزله‌زدگان هرات حدود ۱۴۳ میلیون یورو کمک می‌کند


دفتر اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که ۱۴۲.۸ میلیون یورو کمک تازۀ این اتحادیه به افغان‌ها در بخش‌های بهداشت، تغذیه، آموزش و تامین آب برای زنان، دختران، آوارگان داخلی و کسانی که از آوارگی متضرر شده اند، هزینه خواهد شد.

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان روز شنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) با نشر پیام ویدیویی کوتاه در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که این اتحادیه در کنار زنان، مردان و کودکان افغانستان است.

او گفته است: "اتحادیه اروپا حدود ۱۱ میلیارد افغانی بودجه اضافی را برای نیازهای اولیه مهاجرین، عودت‌کنندگان، بیجاشدگان و مردم آسیب‌دیده از زلزله هرات اختصاص داده است".

قبل از این کمک جدید، اتحادیه اروپا از ماه سپتمبر سال روان میلادی به این طرف در حدود ۱۰۰ میلیون یورو به افغانستان کمک کرده است.

همچنان به تاریخ ۳۰ نومبر (نهم قوس) سفارت آلمان اعلام کرد که برای عودت‌کنندگان و زلزله‌زدگان هرات، ۶۰ میلیون یورو کمک می‌کند.

این کمک‌ها در حالی به افغانستان تعهد شده است که بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، برای کمک به زلزله‌زدگان ولایت هرات ۱۷۳ میلیون دالر نیاز است. اما این اداره گفته است که جامعه جهانی از این میان تنها ۳۷.۵ میلیون دالر آن را فراهم کرده است.

این اداره ملل متحد به تاریخ ۲۹ نومبر (هشتم قوس) گفت که تا اکنون به بیش از ۲۴۲هزار زلزله‌زده در هرات کمک کرده و برای کمک به ۲۷۵هزار نفر ۱۷۳ میلیون دالر نیاز دارد.

همچنان پیش از این برنامه جهانی غذا برای کمک به عودت‌کنندگان افغان از پاکستان در مرز ۲۷ میلیون دالر بودجه تقاضا کرده است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، از یک سو کمک‌های جامعه جهانی به افغان‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و سه سال خشکسالی‎‌های پیهم در این کشور، بحران اقتصادی گسترده شد.

در کنار این مشکلات، زلزله‌های پیهم در ماه اکتوبر در هرات بحران بشری را در افغانستان عمیق‌تر ساخت.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر سه زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد علاوه بر ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی، ۱.۶ میلیون نفر از آن متاثر شدند و حد اقل ۱۱۴هزار نفر را به کمک‌های فوری بشری نیازمند کرد.

بر اساس آخرین یافته‌های ارزیابی ملل متحد، در مجموع بیش از ۲۷۵هزار نفر در ۳۸۲ روستا در سه روز زلزله به طور غیر مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته اند و در این زلزله بیش از ۶۶هزار نفر به گونه مستقیم متضرر شده اند.

افزون بر این مشکلات و شش میلیون بیجاشده داخلی، اخراج مهاجرین فاقد اسناد از پاکستان و ایران، بر تعداد نیازمندان در افغانستان افزوده است.

بر اساس آمار ملل متحد از اول نومبر به این طرف بیش از ۴۱۳هزار مهاجر فاقد اسناد افغان از پاکستان وارد افغانستان شده اند.

همچنان احمد وحیدی، وزیر داخله ایران به تازگی گفته است که ۴۰۰هزار مهاجر فاقد اسناد افغان به کشورشان بازگردانده شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG