لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت ایران در شش ماه گذشته ۳۵۴ نفر را اعدام کرده است - گزارش


سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی با نشر گزارشی از افزایش اعدام‌ها در ایران خبر داده و گفته است که در شش ماه نخست سال روان میلادی، کم از کم ۳۵۴ نفر در ایران اعدام شده اند.

در این گزارش آمده است که آمار افراد اعدام شده در شش ماه نخست سال روان میلادی نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. حکومت ایران در نیمه نخست سال گذشته ۲۶۱ نفر را اعدام کرده بود.

گروه‌های حقوق بشر، مسوولان حکومت ایران را به افزایش مجازات‌ اعدام برای ایجاد ترس بین مردم و خاموش کردن اعتراضات سرتاسری متهم کرده اند.

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

گزارش تازه حاکی است که ۲۰ درصد از اعدام شدگان مربوط به اقلیت سنی بلوچ است و موجب نگرانی این سازمان در مورد برخورد تبعیض‌آمیز مسوولان با اقوام غیر فارسی زبان و اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران شده است.

از میان اعدام شدگان نیمه نخست سال روان میلادی ۲۰۶ مورد مربوط به جرایم مواد مخدر است که افزایش ۱۲۶ درصدی را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد. شش نفر از این اعدام شدگان زن بوده اند.

محمود امیری مقدم، رییس سازمان حقوق بشر ایران، با اشاره به افزایش اعدام‌ها در ایران گفت: "مجازات اعدام در ایران برای ایجاد ترس اجتماعی و جلوگیری از اعتراضات انجام می‌شود."

او همچنان افزود که بیشتر افرادی که اعدام شده‌اند، به خاطر جرایم مرتبط به مواد مخدر بوده که اکثر اعدام شدگان متعلق به اجتماعات بوده که به حاشیه رانده شده بودند.

حکومت ایران پس از مرگ مهسا امینی به تاریخ ۱۶ سپتمبر سال گذشته، شاهد موج گستردهٔ تظاهرات بوده است، تظاهراتی که حکومت ایران آن را "اغتشاش" خواند و به شدت سرکوب کرد. این اعتراضات،‌ یکی از بزرگترین چالش‌هایی بود که رهبری ایران پس از انقلاب ۱۹۷۹ میلادی با آن مواجه شده است.

واکنش خشمگینانه و سرکوبگرانهٔ‌ایران به تظاهرات سرتاسری در آن کشور، با انتقاد گستردهٔ‌ بین‌المللی روبرو شد.

سازمان حقوق بشر اوایل سال روان میلادی گزارش داد که ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۸۲ نفر را اعدام کرده که بالاترین میزان اجرای حکم اعدام در این کشور پس از سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، پس از چین، حکومت ایران همه ساله بیشترین آمار مجازات اعدام را اجرا می کند.

XS
SM
MD
LG