لینک های دسترسی

Breaking News

مقام ملل متحد: جامعه بین‌المللی تمرکز خود را بر افغانستان از دست ندهد


آرشیف
آرشیف

یک مقام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید که زنان و دختران از چند بحران طولانی در افغانستان همچنان رنج می‌کشند و این وضعیت شدیدتر شده است.

پیو اسمیت، رییس بخش آسیا و اقیانوسیه در صندوق جمعیت ملل متحد که اخیراً ماموریت پنج روزه از جانب این سازمان در افغانستان داشت، گفته است که به دلیل زلزله‌های اخیر هرات و برگشت اجباری به افغانستان، رنج زنان و دختران در این کشور تشدید شده است.

او امروز سه شنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) در یک پیام تصویری در شبکه اجتماعی ایکس گفته است: "من از جامعه بین‌المللی می‌خواهم که تمرکز خود را بر افغانستان از دست ندهد...ما باید بمانیم و [خدمات] ارایه کنیم".

به گفتۀ این مقام ملل متحد، او با دختران و زنان در نقاط مختلف دیدار و گفتگو کرده است که آنان "داستان‌ها [سرگذشت] غم و اندوه و ناامیدی بی‌اندازه" داشته اند.

اسمیت گفته است: "برخی آنان (زنان و دختران) احساس خودکشی می‌کنند زیرا امیدی به آینده ندارند. جوانانی که ملاقات کردم امید زیادی به من می‌دهند، جوانان افغانستان باید جامعه بین‌المللی را تشویق کنند تا دوباره تعهد کنند، دوباره تعامل کنند."

این مقام صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در حالی از جامعۀ جهانی خواستار توجه به افغانستان شده است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، از یک سو کمک‌های جامعه جهانی به افغان‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و سه سال خشکسالی‎‌های پیهم در این کشور، بحران اقتصادی گسترده شد.

در کنار این مشکلات، زلزله‌های پیهم در ماه اکتوبر در هرات بحران بشری را در افغانستان عمیق‌تر ساخت.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر سه زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد علاوه بر ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی، ۱.۶ میلیون نفر از آن متاثر شدند و حد اقل ۱۱۴هزار نفر را به کمک‌های فوری بشری نیازمند کرد.

بر اساس آخرین یافته‌های ارزیابی ملل متحد، در مجموع بیش از ۲۷۵هزار نفر در ۳۸۲ روستا در سه روز زلزله به طور غیر مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته اند و در این زلزله بیش از ۶۶هزار نفر به گونه مستقیم متضرر شده اند.

افزون بر این مشکلات و شش میلیون بیجاشده داخلی، اخراج مهاجرین افغان فاقد اسناد اقامت از پاکستان و ایران، بر تعداد نیازمندان در افغانستان افزوده است.

ملل متحد گفته است از اول نومبر به این طرف نزدیک به ۵۰۰ هزار افغان مهاجر یا مجبور به ترک پاکستان شده اند و یا هم از آن کشور به طور جبری اخراج شده اند.

همچنان بر اساس آمار وزارت داخلۀ ایران، بیش از ۴۰۰هزار مهاجر فاقد اسناد افغان به کشورشان بازگردانده شده اند.

در گزارش ملل متحد آمده است که زنان و دختران با آزمون‌های اضافی مواجه اند، زیرا آنان باید با محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان تعامل کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG