لینک های دسترسی

Breaking News

مدافعان حقوق بشر: از پناهجویان افغان در پاکستان محافظت کنید


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

فدراسیون بین‌المللی مدافعان حقوق بشر در تبعید از جامعه بین المللی خواسته است که از پناهجویان افغان در پاکستان محافظت کند.

این فدراسیون ناوقت شنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) با نشر درخواستی، از بازداشت‌های اخیر فعالان مدنی، مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران، متخصصان حقوقی، نمایندگان جامعه مدنی، نظامیان سابق، قضات، وکلا و سایر اعضای جامعهٔ مدنی افغانستان توسط نهادهای امنیتی پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

در درخواست این فدراسیون آمده است که موج بازداشت‌ها از اول نومبر آغاز شده و بسیاری از این افراد به گونهٔ جبری به افغانستان برگردانده شده اند.

این فدراسیون گفته است: "این پناهجویان که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان به دنبال امنیت شان بودند، از دو سال به اینسو در پاکستان اقامت دارند و در انتظار رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی شان استند تا برای امنیت خود به کشورهای دوم بروند."

اعضای این فدراسیون گفته اند که بازگشت به افغانستان با خطرهای شدید از جمله بازداشت، شکنجه و مرگ به همراه خواهد بود و اگر این افراد بازداشت هم نشوند، احتمال دارد قربانی کشتارهای انتقام‌جویانه شوند.

مشکلات پناهجویان در پاکستان

فدراسیون بین‌المللی مدافعان حقوق بشر در تبعید گفته است که پناهجویان افغان در پاکستان با دشواری‌های متعدد مواجه اند.

از دید این فدراسیون، روند زمانگیر بودن تمدید ویزۀ پاکستان برای مهاجرین و پناهجویان افغان یکی از مشکلات اساسی است.

این فدراسیون همچنان گفته است که عدم رسیدگی به درخواست پناهندگی این افغان‌ها توسط کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، نهادها و کشورهای مهاجرپذیر دومین عامل مشکلات‌ آنان پاکستان است.

پیشنهادها

فدراسیون بین‌المللی مدافعان حقوق بشر در تبعید گفته است که برای رسیدگی به این وضعیت، "اقداماتی برای جلوگیری از خروج مهاجران افغان از پاکستان" اتخاذ شود، روند رسیدگی به دوسیه‌های پناهجویان افغان به کشورهای که در آنجا درخواست پناهندگی داده اند و همچنان در دفاتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و دفاتر همکار این نهاد در پاکستان تسریع شود.

این فدراسیون همچنان گفته است: "مشکلات پیشروی پناهجویان افغانستان را به اطلاع کشورهای ارایه‌دهنده کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان برسانید."

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به تمام مهاجرین خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

وزارت خارجه پاکستان، از اخراج صدها هزار مهاجر غیرقانونی افغان از آن کشور دفاع کرده و گفته است که این تصمیم بر اساس قوانین مهاجرت تطبیق می‌شود.

این وزارت همچنان گفته است که افغان‌های در معرض خطر را از این کشور اخراج نخواهد کرد، اما باید جریمه پرداخت کنند. یک مقام ادارهٔ مهاجرت پاکستان روز جمعه گفت که هر شهروند افغان که در انتظار عزیمت به کشور سوم است،‌ به دلیل اقامت بیشتر از وقت تعیین شده در ویزه و یا هم به دلیل نداشتن مدارک اقامت قانونی بیش از ۸۰۰ دالر جریمه پرداخت خواهد کرد.

افرادی که شامل پرداخت فیس می‌شوند، شامل ده‌ها هزارافغانی است که برای ماموریت نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده در افغانستان کار می‌کردند و پس از مسلط شدن طالبان در اگست ۲۰۲۱، از ترس انتقام‌جویی این گروه، کشور‌شان را ترک کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG