لینک های دسترسی

Breaking News

انجمن سارنوالان افغان: وضعیت ما نگران‌کننده است


آرشیف
آرشیف

به دنبال کشته‌شدن یک سارنوال پیشین در مسیر کابل – جلال‌آباد، انجمن سارنوالان افغانستان از مصوونیت جانی سارنوالانی که در حکومت پیشین افغانستان کار کرده و اکنون در داخل افغانستان به سر می‌برند، ابراز نگرانی شدید کرده است.

نقی، یکی از سارنوالان پیشین افغانستان با خواهرش به تاریخ ۱۶ نومبر در مسیر شاهراه کابل – جلال‌آباد با ضرب گلوله کشته شد.

انجمن سارنوالان افغانستان، طالبان را مسوول این گونه کشتارها دانسته و با نشر اعلامیه‌ای در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که سارنوالان افغان که نقش اساسی در مبارزه با تروریزم و حفظ اصول عدالت در افغانستان داشتند، اکنون توسط "طالبان کشته می‌شوند" و نقی یکی از آن قربانیان است.

اما طالبان هنوز در پیوند به این ادعاها و کشته شدن نقی و خواهرش واکنشی نشان نداده اند.

در اعلامیه آمده است: "انجمن سارنوالان افغانستان از نهادهای حقوق بشری می‌خواهد که به وضعیت نگران‌کننده سارنوالان افغان توجه کنند. همچنان [سارنوالان پیشین] از کشورهای جهان درخواست پناهندگی می‌کنند".

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز به تاریخ ۲۲ اگست (۳۱ اسد) با نشر گزارشی از کشته شدن کارمندان حکومت پیشین، پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان ابراز نگرانی کرد.

یوناما گفته است: "حداقل ۸۰۰ مورد از قتل‌های فراقانونی، دستگیری و بازداشت خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری و ناپدید شدن اجباری ثبت شده که علیه افراد وابسته به نظام قبلی، جمهوری اسلامی افغانستان و نیروهای امنیتی آن انجام شده است."

اما طالبان این گزارش را در آن زمان رد کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در آن زمان گفته بود که عفو عمومی "به طور عموم" عملی شده است.

این در حالی است که بخشی از کارمندان نهادهای عدلی و قضایی از ترس انتقام‌جویی طالبان پس از اگست ۲۰۲۱ به ایران و پاکستان فرار کردند و شماری هنوز هم در داخل افغانستان مخفیانه زندگی می‌کنند.

سارنوالان و قضاتی که در ایران و پاکستان رفته اند، زندگی دشوار را سپری می‌کنند. مشکلات اقتصادی و بی‌سرنوشتی از یک طرف و اخراج اجباری از سوی دیگر آنان را در تنگنا قرار داده است.

کمیته زنان انجمن سارنوالان افغانستان به تاریخ ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) در پاکستان نگرانی عمیق خود را نسبت به روند جاری اخراج مهاجرین افغان از پاکستان، به ویژه اخراج سارنوالان زن از آن کشور، ابراز کرد.

شماری از سارنوالان پیشین زن گفته اند که به دلیل نگرانی از اخراج اجباری از پاکستان، نه تنها با مشکلات اقتصادی، بلکه با مشکلات روحی نیز روبرو اند.

آنان گفتند که به دلیل تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کرده اند و حالا اگر از پاکستان اخراج شوند، راهی برای بازگشت به افغانستان نخواهند داشت.

بر اساس معلومات انجمن سارنوالان افغانستان، در حال حاضر به شمول ۳۵ زن، ۳۰۰ سارنوال حکومت پیشین افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG