لینک های دسترسی

Breaking News

مقایسهٔ قدرت نظامی اسراییل و حماس 


اسراییل یکی از قدرت‌های نظامی در جهان با بهترین منابع بوده و از حمایت گستردهٔ ایالات متحده برخوردار است. نیروهای گروه حماس، متحدین منطقه‌ای قدرتمند داشته و به سطح بلند نظامی آموزش دیده اند.

بر اساس معلومات انستیتیوت مطالعات استراتیژیک بین‌المللی بریتانیا، شمار نیروهای مسلح اسراییل به ۱۶۹ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد که از این میان ۱۲۶ هزار آن نیروهای اردوی این کشور اند.

بر علاوهٔ آن، این کشور ۴۰۰ هزار نیروی احتیاط دارد که از این میان ۳۶۰ هزار آن پس از حملهٔ حماس، آمادهٔ جنگ شده اند.

از رهگذر تکنالوژی، اسراییل سیستم‌های پیشرفتهٔ دفاعی دارد، به شمول سیستم دفاع راکتی "گنبد آهنین" است که قدرت خنثا کردن حملات راکتی و میزایلی را در هوا دارد.

انستیتیوت مطالعات استراتیژیک بین المللی بریتانیا می‌گوید که اسراییل در حدود ۱۳۰۰ تانک و سایر وسایط زرهی، ۳۴۵ طیارهٔ جنگی و ذخایر بزرگ توپخانه، طیاره‌های بی‌سرنشین و کشتی‌های تحت البحری دارد.

با وجود آنکه این کشور مجهز با تسلیحات هسته‌ای خوانده نشده، ذخیرۀ تسلیحات هسته‌ای اسراییل به همگان نمایان است و انجمن کنترول تسلیحات می‌گوید که شمار کلاهک‌های هسته‌ای اسراییل به ۹۰ می‌رسد.

ایالات متحده در حال حاضر بر اساس یک توافق، سالانه ۳.۸ میلیارد دالر کمک نظامی به اسراییل فراهم می‌کند و این توافق ۱۰ ساله تا سال ۲۰۲۸ ادامه خواهد داشت.

واشنگتن همچنان به اسراییل مهمات بی‌شمار فراهم کرده و دو کشتی‌ جنگی خود را در شرق مدیترانه مستقر کرده است تا نه تنها مانع حماس بلکه، ایران و حزب الله نیز شود.

جینز، مرکز تحلیل‌های دفاعی بریتانیا گفته است که این کشتی‌های امریکایی، کشتی‌های کوچک، ناوشکن‌ها، کشتی‌های تحت الحبری و حمایوی را در کنار خود دارد که همهٔ آنان ظرفیت بلند، به شمول حفاظت در مقابل میزایل بالستیک، مراکز سوق و اداره، معاونت‌های بشری، انتقالات و پاسخگویی به آفات را دارند.

توانمندی نظامی حماس

گروه حماس ذخیره‌ٔ تسلیحاتی دارد که در جریان چندین سال آنرا جمع آوری کرده است.

شمار نیروهای مسلح این گروه زیر نام لوا‌های القسام به ۱۵هزار نفر می‌رسد، با آنهم، انستیتیوت مطالعات استراتیژیک بین المللی بریتانیا گفته است که رسانه‌های عربی شمار آنان را ۴۰هزار گزارش داده اند.

حماس تسلیحات ثقیل را از ایران، سوریه، لیبیا و سایر کشورهای شرق میانه و بم‌های دستی و تفنگ‌های تعرضی را از چین و دیگر مناطق به دست آورده است.

این گروه وسایل انفجاری خود ساخته را در اختیار دارد و منابع غربی می‌گویند که به اندازهٔ کافی طیاره‌های بی‌سرنشین، ماین‌، میزایل‌های ضد تانک، بم‌افگن و هاوان در ذخایر این گروه وجود دارد. اما شمار دقیق آن واضح نیست.

اکثریت راکت‌های حماس از تولیدات محلی بوده و از رهگذر تکنالوژی بسیار ابتدایی اند.

حزب الله

حزب الله از متحدین منطقه‌ای حماس، در سال ۲۰۲۱ ادعا کرده بود که در حدود ۱۰۰ هزار جنگجو دارد، اما انستیتیوت مطالعات امنیت ملی اسراییل می‌گوید که شمار جنگجویان این گروه ۵۰هزار نفر است.

ایوا کولوریوتیس، کاشناس مستقل شرق میانه تخمین کرده است که حزب الله ۲۰هزار جنگجوی آموزش دیده و ۵۰ هزار نیروی احتیاط دارد که آموزش‌های سه ماهه را در لبنان و ایران فرا گرفته اند.

انستیتیوت مطالعات امنیت ملی اسراییل گفته است که در ذخایر این گروه از ۱۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار راکت و میزایل موجود است، به شمول صدها راکتی که ظرفیت بلند هدف‌گیری دارد.

ایران

کارشناسان می‌گویند که ایران در حال حاضر نیت درگیر شدن در یک جنگ تمام عیار را ندارد، اما تهاجم زمینی اسراییل تهران را مجبور خواهد کرد تا برای بقای حماس یا نگهداشت کنترول این گروه برنوار غره، وارد این جنگ شود.

گروه

XS
SM
MD
LG