لینک های دسترسی

Breaking News

مدیر مسوول رادیو نسیم در دایکندی، از زندان طالبان آزاد شد


مرکز خبرنگاران افغانستان از آزادی سلطان‌علی جوادی، مدیر مسوول رادیو نسیم در ولایت دایکندی خبر داده و گفته است که بازداشت وی از همان آغاز، خلاف قانون رسانه‌های همگانی بود.

این مرکز ناوقت جمعه ششم اپریل (۱۸ حمل) با نشر اعلامیه‌ای گفت که نجیبه واحدی همسر سلطان‌علی جوادی به مرکز خبرنگاران افغانستان آزادی وی را تایید کرده و گفته که ظهر جمعه به خانواده‌اش پیوسته است.

در اعلامیه به نقل از همسر جوادی آمده است که وی "بر اساس فرمان عفو ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان به مناسبت فرا رسیدن عید فطر آزاد شده است".

سلطان‌علی جوادی که پس از ۱۳۴ روز از زندان طالبان آزاد شده است، به تاریخ ۱۶ میزان ۱۴۰۲ خورشیدی از سوی استخبارات طالبان در مرکز دایکندی بازداشت شد و ۱۷ روز بعد به زندان منتقل شد.

محکمه ابتدایی طالبان در شهر نیلی، مرکز دایکندی، جوادی را به اتهام "تبلیغات" علیه نظام و "جاسوسی برای کشورهای خارجی و کافر" در ۲۰ قوس ۱۴۰۲ خورشیدی به یک سال زندان محکوم کرده بود.

مرکز خبرنگاران با استقبال از آزادی جوادی در اعلامیه‌اش گفته است که "بازداشت و به زندان افکندن این خبرنگار را به مدت ۱۳۴ روز، اقدامی خلاف قانون رسانه‌های همگانی کشور می‌داند و به این باور است که آزادی او در همان ابتدا نباید سلب می‌شد".

مرکز خبرنگاران افغانستان بار دیگر به اجرایی‌شدن قانون رسانه‌های همگانی این کشور تاکید کرده و گفته است که خبرنگاران و رسانه‌ها نباید تحت تهدید و محدودیت کاری قرار داشته باشند.

حکومت طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ در موارد مختلف، منتقدین و مبصرین سیاسی، استادان، خبرنگاران و مدافعان حقوق بشری و فعالین مدنی را بازداشت و زندانی کرده است.

نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها گفته اند که پس از تسلط مجدد این گروه ۱۶ دستور را جهت محدودیت‌ کاری رسانه‌ها صادر کرده است.

حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان پیش از این گفته بود که آزادی بیان در افغانستان به گونهٔ بی‌سابقه محدود شده و خبرنگاران تحت تاثیر سیاست‌های جاری این کشور قرار گرفته اند.

خودسانسوری، عدم دسترسی به اطلاعات، پاسخگو نبودن نهادهای حکومت طالبان در قبال بازداشت و اذیت از دیگر مشکلات خبرنگاران افغان تحت حاکمیت طالبان است.

سازمان گزارشگران بدون مرز به تاریخ ۱۳ مارچ (۲۳ حوت) با نشر گزارشی از افزایش محدودیت‌های اعمال‌شده بر خبرنگاران توسط حکومت طالبان اظهار نگرانی کرد و گفت که سرکوب رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان تشدید شده است.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ این سازمان، پس از بازگشت دوبارۀ طالبان به قدرت، علاوه بر مشکلات اقتصادی، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته است و به همین دلیل در دو سال گذشته ۵۴۷ رسانه، ۸۰ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۷ شبکه رادیویی و ۱۳ خبرگزاری از فعالیت باز مانده اند.

همچنان این سازمان گفته است که، به شمول خبرنگاران زن، صدها کارمندان رسانه‌ای شغل شان را ترک کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG