لینک های دسترسی

Breaking News

زنان معترض به جهان: در کنار زنان افغانستان بایستید


شماری از زنان معترض افغانستان با راه‌اندازی حرکت دادخواهانه در شبکه‌های اجتماعی، از کشورهای جهان می‌خواهند که در کنار زنان افغانستان بایستند.

این زنان همچنان از جامعه جهانی می‌خواهند که طالبان را به رسمیت نشناسند، چون به باور آنان رسمیت‌ شناختن طالبان، رسمیت‌ دادن به "آپارتاید جنسیتی" است.

ژولیا پارسی از مجریان این کارزار و یکی از اعضای ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان به صدای امریکا گفت که در این کارزار از هنرمندان، شاعران، سینماگران و فعالان حقوق زن دعوت شده، تا پانزدهم اگست زنان افغانستان را تنها نگذارند.

به گفتۀ او، پانزدهم اگست ۲۰۲۱ بازگشت تاریکی به افغانستان، شهروندان این کشور به ویژه زنان افغانستان است.

پارسی خطاب به مردم و جهانیان گفت: "بیایید هموطن مردمانی که نان، کار و آزادی ندارند، با ما همراه شوید. از ما و از صدای ما در برابر این گروه (طالبان) حمایت کنید. پانزدهم اگست زنان معترض افغانستان را تنها نگذارید".

حماسه بدخشانی، یکی از این زنان معترض با فرستادن پیامی تصویری گفت که با فرارسیدن ۱۵ اگست "روز سیاه و روز ورود غیرقانونی گروه تروریستی طالبان در افغانستان" از تمامی مردم افغانستان به ویژه رهبران و سیاستمداران، در هر جایی که استند، می‌خواهیم که در برابر عملکرد طالبان سکوت را بشکنند.

او خطاب به رهبران و سیاستمداران افزود: "قدرت طلبی و تعصب را کنار بگذارید و بیایید با ما زنان معترض افغانستان هم‌صدا شوید و نگذارید جامعه جهانی، سازمان ملل با گروه تروریستی طالب تعامل کنند و بیشتر از این در آتش این تعامل بسوزیم، به رسمیت شناسی طالبان، رسمیت دادن به تروریزم خواهد بود".

صحرا کریمی، رییس پیشین افغان فلم که نیز به این دادخواهی پیوسته، با نشر پیامی، ۱۵ اگست را روز بازگشت دوبارۀ تاریکی به زندگی مردم به ویژه روزگار زنان افغانستان خوانده است.

او خطاب به جامعۀ جهانی گفته است که طالبان را به رسمیت نشناسد، چون به گفتۀ او رسمیت‌دهی به طالبان رسمیت‌دهی به "بربریت، تاریکی، عقب‌ماندگی و رسمیت‌دادن به آپارتاید جنسیتی و تروریزم" است.

کریمی افزود: "با زنان افغانستان همراه شوید و آنها را در اعتراض‌های شان تنها نگذارید".

شکیب سوزان، هنرمند افغان نیز به این کارزار پیوسته و فرستادن پیامی گفته است که از اعتراضات زنان افغانستان برای حقوق شرعی و انسانی شان دادخواهی می‌کنند، حمایت می‌کند.

او از دیگر شهروندان افغانستان نیز خواسته است که این حرکت دادخواهی زنان معترض حمایت کنند.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی دوباره بر افغانستان مسلط شدند. این گروه به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر مردم، به ویژه دختران و زنان اعمال کرده است.

منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها، رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی، سفر بدون محرم و منع کار آنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی و دفاتر ملل متحد بخشی از محدودیت‌های طالبان بر زنان است.

ملل متحد گفته است که "مجموع این احکام، هدایات و قوانین توانایی زنان را در کسب درآمد، دسترسی به مراقبت‌های صحی و آموزش، فرار از خشونت و اعمال حقوق خود، محدود می‌کند".

با‌ آنهم، طالبان ادعا می‌کنند که به حقوق زنان احترام دارند و برای بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها برای دختران کار جریان دارد اما تا اکنون هیچ پیشرفتی در این خصوص صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG