لینک های دسترسی

Breaking News

دومین کمپاین سرتاسری واکسین پولیو در افغانستان آغاز شد


قرار است در این دور بیش از ۱۱ میلیون کودک افغان واکسین پولیو را دریافت کنند
قرار است در این دور بیش از ۱۱ میلیون کودک افغان واکسین پولیو را دریافت کنند

وزارت صحت عامه حکومت طالبان از راه‌اندازی کمپاین ملی واکسین پولیو با همکاری نهادهای بین‌المللی در سراسر افغانستان خبر داده است.

این وزارت امروز دوشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که این دومین کمپاین سرتاسری پولیو در سال روان میلادی در افغانستان است.

به گفتۀ وزارت صحت عامه حکومت طالبان این کمپاین از سوم تا ششم جون ادامه خواهد داشت و بیش از ۱۱.۲ میلیون کودک زیر پنج سال در برابر ویروس پولیو از طریق تطبیق واکسین، وقایه خواهند شد.

در اعلامیه به نقل از نور جلال جلال، سرپرست جدید وزارت صحت عامه حکومت طالبان آمده است: "وزارت صحت عامه متعهد است که به همکاری شرکای کاری خود ویروس وحشی فلج اطفال را در افغانستان توقف دهد."

به گفتۀ جلال، این وزارت تلاش دارد که کمپاین‌های واکسین پولیو و خدمات کامل صحی را ادامه دهد تا ویروس پولیو در افغانستان ریشه‌کن شود.

او از علمای دینی، بزرگان قومی، والدین و افراد بانفوذ جامعه خواسته است که واکسیناتوران را در مبارزه با بیماری پولیو همراهی و همکاری کنند.

در همین حال، کمپاین تطبیق واکسین پولیو در پاکستان نیز امروز آغاز شد. یک مقام اداره وقایه فلج کودکان پاکستان به صدای امریکا گفت که ۳۱۹ واکسیناتور را در مسیرهای چمن – سپین بولدک، تورخم و سایر گذرگاه‌های دو کشور گماشته اند تا واکسین پولیو را به کودکان تطبیق کنند.

این مقام که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت: "در این کمپاین به کودکان در کمپ‌های مهاجرین افغان در خیبر پشتونخوا واکسین پولیو داده می شود و همچنان واکسین پولیو به کودکانی که در آینده بین افغانستان و پاکستان سفر می‌کنند، نیز تطبیق می‌گردد."

آمار وزارت صحت حکومت طالبان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ شش واقعه مثبت پولیو در شرق افغانستان ثبت شد که دلیل آن به گفتۀ مقامات برگشت مهاجران افغان از پاکستان بود.

قبلاً مقامات این وزارت گفته بودند که برنامه موسوم به (Big Catch-up) روی دست است تا طی چهار سال آینده برای ۱.۴ میلیون کودک که به دلیل همه‌گیری کووید۱۹ از واکسین بازمانده اند، برنامه‌های معمول واکسین پولیو را با واکسین کووید۱۹ مدغم کرده و تسریع بخشد.

نخستین دور کمپاین ملی واکسین پولیو در ماه اپریل در افغانستان راه‌اندازی شد که در مدت چهار روز حدود ۱۱ میلیون کودک زیر پنج سال واکسین دریافت کردند.

مقامات صحی حکومت طالبان، بیماری پولیو را در سکتور صحت افغانستان یک چالش می‌دانند، اما می‌گویند برای محو آن تلاش‌ها با شرکای بین‌المللی جریان دارد.

افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان اند که هنوز هم بیماری پولیو از کودکان در آن قربانی می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG