لینک های دسترسی

Breaking News

هیات طالبان در بحث‌های اصلی دوحه اشتراک می‌کند


وزارت خارجۀ حکومت طالبان از اشتراک هیات این گروه در بحث‌های اصلی سومین نشست مشورتی ملل متحد به میزبانی منشی عمومی این سازمان در دوحه، پایتخت قطر، خبر داده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که مرکز مطالعات استراتیژیک این وزارت نشستی را زیر نام "دوحه ۳: نحوه تعامل امارت اسلامی با جامعه بین‌المللی" برگزار کرد.

ذاکر جلالی، رییس بخش سوم سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، گفت که حکومت طالبان خواستار تعامل با جهان است، اما تاکید کرد که این تعامل را به قیمت استقلال سیاسی، ارزش‌های دینی و ملی و جایگاه کشور و نظام افغانستان نمی‌خواهد.

جلالی گفت که در مورد اشتراک طالبان در سومین نشست دوحه بعداً تصمیم گرفته خواهد شد. او افزود که در مقایسه با نشست اول و دوم، تغییر مثبتی در تعامل بین برگزارکنندگان و میزبانان نشست مشاهده می‌شود.

این مقام وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفت: "در نشست سوم قرار است که نمایندگان امارت اسلامی [حکومت طالبان] در بحث‌های اصلی اشتراک کنند."

به گفتۀ وی، این بار تغییرات مثبتی در دستور کار سومین نشست دوحه مشاهده می‌شود که محورهای اساسی بحث را وضعیت مالی و بانکی، مبارزه با مواد مخدر، بدیل معیشت برای دهقانان، تقویت سکتور خصوصی و مسایل مرتبط به تغییرات اقلیمی تشکیل می‌دهد.

جلالی گفت که با توجه به موضوعات مورد بحث، به نظر می‌رسد مشکل عمده‌ای در مورد دستور کار جلسه وجود نداشته باشد، اما حکومت طالبان منتظر است تا ملل متحد جزییات نشست سوم دوحه را شریک کند و با توجه به آن تصمیم بگیرد.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سومین کنفرانس دوحه به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای برگزار خواهد شد و از طالبان نیز در این نشست دعوت شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی،‌ واگذاری کرسی ملل متحد در افغانستان به طالبان، انصراف ملل متحد از تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، مشورت با طالبان در مورد مسایل مطرح بحث نشست دوحه، حذف نمایندگان جامعه مدنی و سیاسی افغانستان در این نشست، حذف موضوع آموزش دختران و کار زنان در نشست و مطرح نشدن ایجاد حکومت فراگیر، شامل شروط طالبان برای حضور در این نشست است.

جامعهٔ بین‌المللی همواره تاکید کرده است که اگر حکومت طالبان در پی کسب مشروعیت است، نخست باید به رعایت حقوق بشر به شمول حقوق زنان و اقلیت‌‌ها احترام گذاشته و به ایجاد حکومت همه‌شمول تن بدهد.

ملل متحد تا حالا جزییات اجندای کنفرنس سوم دوحه را اعلام نکرده است، اما اخیراً استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی این سازمان، هدف این نشست را افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به "شیوۀ منسجم و هماهنگ" بیان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG