لینک های دسترسی

Breaking News

دعوت طالبان به نشست دوحه؛ زنان معترض: این نشست باید تحریم شود


زنان معترض کمپاین تحریم سومین نشست دوحه را راه‌اندازی کرده اند
زنان معترض کمپاین تحریم سومین نشست دوحه را راه‌اندازی کرده اند

شماری از جریان‌های اعتراضی زنان در داخل و خارج از افغانستان به دلیل دعوت طالبان به سومین نشست دوحه از سوی سازمان ملل متحد، کمپاین تحریم این نشست را راه‌اندازی کرده اند.

جریان‌های اعتراضی زنان گفته‌اند که به شدت مخالف مذاکره با حاکمانی‌ اند که به گفتۀ آنان، به ''آپارتاید جنسیتی'' باور دارند و برای ترویج آن بستر‌های گوناگونی را در افغانستان فراهم می‌کنند.

این جریان‌ها با نشر فراخوانی گفته اند: "همه شاهد بودیم که در اولین دور نشست‌های دوحه با سرنوشت مردم افغانستان معامله‌ صورت گرفت. تاریخ یک‌بار دیگر تکرار شد و مردم را به خفقان سیاسی دچار کرد. بنابرین، ما نشست دوحه را تحریم کرده، خواهان به محاکمه کشاندن تک تک رهبران و جنایتکاران طالبان هستیم. طالبان، نمایندۀ مردم افغانستان نه، بلکه قاتلان مردم ما هستند."

جریان اعتراضی زنان موسوم به "شنبه‌های ارغوانی" نیز از زنان افغان خواسته تا سومین نشست مشورتی دوحه به میزبانی منشی عمومی سازمان ملل متحد را تحریم کنند.

این جنبش زنان افغانستان، روز سه شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس، با ابراز نگرانی گفته است که ممکن برخی از زنان افغان حامی طالبان، در این نشست شرکت کنند.

در این اعلامیه آمده است: "این درخواست پس از نگرانی از شرکت زنان حامی طالبان به نمایندگی از زنان افغانستان در این نشست مطرح شد که جنبش به شدت آن را محکوم می‌کند...زنان افغان سزاوار نمایندگی واقعی هستند، نه نمایان شدن آن از طریق همان گروهی که دهه‌ها آنها را سرکوب کرده است."

این جنبش از جامعه بین الملل خواسته که باید در رد مشروعیت طالبان و تلاش برای آینده‌ای که در آن همه افغان‌ها بتوانند در آزادی و شرافت زندگی کنند، در کنار مردم افغانستان بایستد.

پیش از این، "جنبش روزنه آزادی زنان افغانستان" نیز با محکومیت سومین نشست دوحه گفته بود که اساس این نشست "تعامل و لابی‌گری" برای طالبان است.

این جنبش نیز گفته است: "برگزاری چنین نشستی با حضور نمایندگان طالبان تروریست، ظلمی است به مردم و زنان افغانستان که سه سال برای حقوق و آزادی خود در خط مقدم مبارزه با طالبان جنگیدند. جایگاه طالبان در لست سیاه سازمان ملل و محاکم کیفری بین‌المللی است نه میز مذاکره."

اعضای این جریان اعتراضی از جامعه بین المللی همچنین خواسته که در عوض تعامل و مذاکره با طالبان، این گروه را منزوی کند، در غیر آن "تروریزم به زودی منطقه و جهان" را ناامن خواهد کرد.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

این سازمان، هدف این نشست را افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به "شیوۀ منسجم و هماهنگ" بیان کرده است.

حکومت طالبان تا اکنون در مورد حضور یا عدم اشتراک خود در نشست دوحه چیزی نگفته است.

پیش از این، مقامات طالبان گفته بودند که اگر شرط‌ های‌ شان پذیرفته شود، در نشست آینده قطر اشتراک خواهند داشت.

هرچند مقامات طالبان شرط‌های حکومت این گروه را علنی بیان نکرده اند، در دومین نشست دوحه از ملل متحد خواسته بودند که به عنوان نمایندگان حکومت افغانستان حضور یابند، خواستی که ملل متحد آن را رد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG