لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: حکومت طالبان کمیته‌ای را برای تهیه پالیسی ملی صحت گماشته است


سازمان جهانی صحت می‌گوید که حکومت طالبان کمیته‌ٔ مشترکی را برای تهیه پالیسی ملی صحت ایجاد کرده است که این سازمان و موسسات غیرحکومتی نیز شامل آن است.

این سازمان روز سه شنبه ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) گفت که این کمیته در بخش صحت کار می‌کند و نمایندگان وزارت صحت عامه حکومت طالبان نیز عضویت آن را دارند.

سازمان جهانی صحت گفت: "استراتیژی انتقالی نظام صحی افغانستان در مراحل پایانی است. هزینهٔ استراتیژی سه ساله برای صحت و تغذیه ۲.۳۹ میلیون دالر است."

سازمان جهانی صحت در بخش کلستر جدید و تطبیق استراتیژی صحی در این گزارش گفته است که در این استراتیژی به موضوع استفاده منطقی از تیم‌های سیار صحی و تیم‌های سیار تغذیه نیز توجه شده است که بر اساس این استراتیژی جدید، تعداد این تیم‌ها که در می ۲۰۲۳به ۵۱۳ رسیده بود، در جون به ۴۵۳ تیم کاهش یافته است.

سازمان جهانی صحت در این گزارش در مورد فعالیت ۳۳ شفاخانه درجه دوم و سوم معلومات داده است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مسوولیت ادامه فعالیت آنها را حدود سه هفته قبل به وزارت صحت عامه حکومت طالبان سپرد.

سازمان جهانی گفته که وزارت صحت عامه حکومت طالبان موافقت کرده است که معاش داکتران و دیگر کارمندان این شفاخانه‌ها از بودجه این وزارت بپردازد و برای مصارف روزانه این شفاخانه‌ها پول تامین کند.

اما به گفتۀ این سازمان، وزارت صحت عامه حکومت طالبان نمی‌تواند برای این شفاخانه‌ها دوا فراهم کند و موسسات فعال در بخش مراقبت‌های صحی این مسوولیت را به دوش بگیرند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت، این ۳۳ شفاخانه به نه میلیون نفر در افغانستان خدمات صحی ارایه می‌کنند و اگر برای آنها دوا فراهم نشود، ممکن نتوانند به فعالیت ادامه بدهند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در ۳۱ اگست ۲۰۲۳ مسوولیت فعالیت ۳۳ شفاخانه را به دلیل کمبود کمک‌ها به وزارت صحت عامه حکومت طالبان واگذار کرد.

با توجه به کاهش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان در سال ۲۰۲۳، سازمان ملل متحد بودجه این کشور را حدود یک‌و‌نیم میلیارد دالر کاهش داد، اما جامعه جهانی تا کنون این بودجه را در اختیار ادارات ملل متحد قرار نداده است که به همین دلیل، در کمک‌های سازمان ملل متحد به افغان‌ها کاهش چشمگیری رونما شده است.

کمبود بودجه بر بخش صحت نیز تاثیر گذاشته است. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد که ۲۶۲ کلینیک صحی به دلیل کمبود بودجه فعالیت خود را متوقف کرده اند.

سازمان جهانی صحت به تاریخ ۱۸ اگست (۲۷ اسد) در اعلامیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا برای جلوگیری از بحران صحی در افغانستان، به افغان‌ها کمک کند، در غیر آن عواقب آن زیان‌بار خواهد بود.

بر اساس معلومات سازمان جهانی صحت، اگر بودجه تامین نشود، هشت میلیون افغان دسترسی به خدمات اولیه صحی و کمک‌های بهداشتی حیاتی را از دست خواهند داد و ۴۵۰هزار بیمار خدمات مناسب صدمات روانی و حیاتی را دریافت نخواهند کرد.

این سازمان تخمین زده است که در صورت فراهم‌شدن کمک، علاوه بر هشت میلیون و ۴۵۰هزار افغان، ۱.۶ میلیون نفر دیگر به خدمات بیماری‌های عصبی و روانی دسترسی خواهند یافت.

گروه

XS
SM
MD
LG