لینک های دسترسی

Breaking News

داکتران بدون مرز: ۹۷۰ عملیات جراحی را در شفاخانه هلمند انجام داده ایم


داکتران بدون مرز از انجام صدها عملیات جراحی بیماران دچار سوختگی در هلمند خبر داده است.

این نهاد مددرسان صحی گفته است که تیم‌های آن خدمات حیاتی به ویژه عملیات جراحی را برای بیمارانی که دچار سوختگی شده اند، در شفاخانه بست ولایت هلمند عرضه می‌کند.

داکتران بدون مرز ناوقت چهارشنبه ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است:‌ " از ماه جنوری الی ماه جون سال جاری، تیم‌های ما بیش از ۹۷۰ مورد عملیات جراحی را بالای مریضان سوختگی در این شفاخانه انجام داده است".

به گفتۀ این نهاد مددرسان صحی، زخم‌های ناشی از سوختگی از جزیی گرفته تا تهدید‌کنندۀ زندگی، متفاوت است که نیاز به تداوی تخصصی دارد.

علاوه بر بخش صحی، داکتران بدون مرز خدمات بهداشتی را برای مادران و نوزادان نیز در این شفاخانه ارایه می‌کند.

به گفتۀ این نهاد یکی از اهداف مهم داکتران بدون مرز در افغانستان ارایه خدمات صحی با کیفیت و رایگان برای مادران ونوزادان است تا میزان مرگ و میر و امراض در مادران و نوزادان کاهش یابد.

بر اساس آمار داکتران بدون مرز، در سال ۲۰۲۲، تیم‌های صحی این نهاد در سراسر افغانستان به حدود ۴۳هزار ولادت به شمول ۲۱۱۰ ولادت پیچیده کمک کردند.

در این حال، سازمان داکتران بدون مرز برعلاوۀ جنوب، در شمال افغانستان نیز فعالیت‌های خود را در ماه اگست برای رسیدگی به عوارض و مرگ و میر کودکان آغاز کرد.

این سازمان گفته است که در حال حاضر یک بخش عاجل تخصصی برای کودکان را در شفاخانه حوزوی شهر مزارشریف اداره می‌کند و یک واحد مراقبت‌های ویژه نوزادان را برای حمایت از نوزادان بدحال حمایت می‌کند.

بر اساس معلومات این سازمان، تیم داکتران بدون مرز روزانه به گونۀ میانگین ۱۱۱ بیمار را در این شفاخانه معاینه می‌کند.

این در حالی است که پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست ۲۰۲۱، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه است.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، به تاریخ ۱۸ اگست (۲۷ اسد) وضعیت افغانستان را ناراحت‌کننده توصیف کرد و گفت که کمبود منابع و بودجه برای حمایت از کارمندان صحی و مراکز صحی جان افراد بی‌شماری را تهدید می‌کند.

به گفتۀ این سازمان، در صورت تامین‌نشدن بودجه، هشت میلیون افغان دسترسی به خدمات اولیه صحی و کمک‌های درمانی حیاتی را از دست خواهند داد و ۴۵۰هزار بیمار نیز از خدمات مناسب تروما و نجات زندگی برخوردار نخواهند شد.

سازمان جهانی صحت تخمین زده است که اگر کمک‌های مالی فراهم شود، علاوه بر ارقام بالا، ۱.۶ میلیون نفر به خدمات درمان بیماری‌های عصبی و روانی دسترسی خواهند داشت.

این در حالی است که قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به تاریخ هفتم اپریل در "روز جهانی صحت برای همه" گفته بود که ایجاد مراکز صحی جدید برای ساکنین مناطق دورافتاده افغانستان، غنی‌سازی سکتور تغذیه، تلاش بیشتر برای افزایش ظرفیت کارمندان صحی و به دست آوردن تجهیزات معیاری طبی و تشخیصی، از نیازهای اساسی نظام صحی افغانستان است.

گروه

XS
SM
MD
LG