لینک های دسترسی

Breaking News

در پنج ماه اخیر بیش از ۵۰۰۰ واقعه بیماری رابیس در افغانستان ثبت شده است


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از ثبت پنج‌هزار و ۱۷۱ واقعه بیمار رابیس (سگ دیوانه) از آغاز سال روان میلادی تا اکنون خبر داد.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت، ناوقت روز یکشنبه ۲۹ می (هشتم جوزا) با فرستادن یک پیام ویدیویی به خبرنگاران گفت که سه‌هزار و ۱۲۱ مرد، ۹۵۲ زن و ۱۰۹۶ کودک به این بیماری مبتلا شده اند.

به گفته وی، در این مدت، هشت بیمار مبتلا به رابیس در افغانستان جان باخته اند.

سخنگوی این وزارت افزود: "در حدود یک‌هزار و ۸۰۰ دوز واکسین فعلاً ما داریم. گفتگوهای که با سازمان جهانی صحت و دفتر حمایت از کودکان ملل متحد داشتیم، آنها در بخش واکسین رابیس اطمینان دادند که افغانستان را در آینده نزدیک کمک خواهند کرد."

بر اساس آمار وزارت صحت، در سال‌ ۲۰۲۰ میلادی، هشت‌هزار و ۵۰۳ مورد این بیماری در سراسر افغانستان ثبت شده و در ۲۰۲۱ میلادی این رقم به سه‌هزار و ۵۵۰ مورد کاهش یافته بود.

رابیس یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری است که اکثراً در زمان گزیدن از حیوانات پستاندار دیوانۀ ملوث با این ویروس، به ویژه سگ به انسان سرایت می کند. ویروس رابیس سیستم عصبی را مصاب ساخته و در نهایت سبب مرگ انسان می شود.

این در حالی است که باشندگان شهرها، به ویژه شهر کابل از موجودیت سگ های ولگرد شاکی اند.

یکی از باشندگان شهر کابل به صدای امریکا گفت که این موجودیت این سگ‌ها، به ویژه در جریان شب سبب آزار و اذیت مردم شده و شاروالی کابل نیز در این خصوص اقدام نکرده است.

واقعات مشکوک آبلۀ میمون

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از ثبت چندین مورد واقعات مشکوک بیماری آبلۀ میمون در کابل و ولایت نیمروز خبر داده و گفته است که در این مورد تحقیق می‌کند.

جاوید هژیر، سخنگوی این وزارت، گفت: "تعدادی از واقعاتی که در کابل و نیمروز توسط تیم‌های سرویلانس ما کشف شده اند، واقعات مشکوک بوده و هیچ واقعۀ قطعی تا فعلاً نداریم."

آقای هژیر در مورد شمار دقیق موارد مشکوک بیماری آبلۀ میمون در این دو ولایت معلومات نداد، اما گفت که این بیماران در حال حاضر، تحت درمان جدی داکتران قرار دارند و در قرنطین به سر می‌برند.

مواردی بیماری آبلهٔ میمون قبلاً فقط در افریقای مرکزی و غربی دیده شده بود، اما در هفتهٔ گذشته بریتانیا، اسپانیا، پرتگال، ایتالیا، ایالات متحده، سویدن و کانادا نیز از واقعات این بیماری گزارش دادند.

سازمان جهانی صحت به تاریخ ۲۰ می (۳۰ ثور) اعلام کرد که حدود ۸۰ مورد تایید شده و ۵۰ مورد مشکوک در سراسر جهان ثبت شده است. فرانسه، آلمان، بلجیم و آسترالیا اولین موارد این بیماری را روز جمعه گزارش دادند.

XS
SM
MD
LG