لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: تهدید گروه‌های تروریستی از افغانستان همسایه‌ها را نگران کرده است


نمایندۀ دایمی ایران در ملل متحد می‌گوید که با توجه به عملی‌نشدن تعهد طالبان در قبال مبارزه با گروه‌های تروریستی، تهدید تروریزم از افغانستان کشورهای همسایه را نگران کرده است.

امیر سعید ایروانی، در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد دربارۀ وضعیت افغانستان گفت که با وجود تلاش‌های سازمان ملل متحد و تدابیر حکومت طالبان، وضعیت در افغانستان همچنان چالش‌برانگیز است.

او گفت که چالش‌های مانند تروریزم، قاچاق مواد مخدر و کاستی‌های موجود در کنترول مرزی، ثبات افغانستان و همسایه‌های این کشور را تهدید می‌کند.

نمایندۀ دایمی ایران در ملل متحد افزود: "تهدید گروه‌های تروریستی موجب نگرانی همسایگان شده است. متاسفانه، مقامات طالبان هنوز تعهدات خود را برای مبارزه با تروریزم اجرا نکرده ‌اند".

این نگرانی را ایروانی در حالی مطرح کرده است که ایران پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، چندین بار شاهد حملات تروریستی مرگبار بوده است.

همچنان شورای امنیت ملل متحد در اوایل ماه دلو با نشر گزارشی گفته بود که طالبان روابط نزدیک خود را با القاعده حفظ کرده و این شبکه هشت مرکز جدید آموزشی را در افغانستان ایجاد کرده است.

بر بنیاد این گزارش، داعش هنوز هم تهدیدی برای افغانستان و منطقه است که هدف آن در افغانستان، به ترتیب، شیعیان، طالبان و غیرنظامیان اند.

ایروانی در بخش دیگر سخنانش به مسله حکومتداری در افغانستان پرداخت و گفت که طالبان موفق نشده اند تا بحث فراگیری قومی و سیاسی را به گونۀ موثر پیش ببرند.

ایجاد یک حکومت فراگیری، حفاظت از حقوق همه گروه‌های قومی، مبارزه با گروه‌های تروریستی، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و رسیدگی به تولید و قاچاق مواد مخدر را نمایندۀ دایمی ایران در ملل متحد از نگرانی‌های "مشروع" کشورهای همسایۀ افغانستان بیان کرد.

امیر سعید ایروانی گفت: "وجود یک دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات، مانند توقف درگیری‌ها و کاهش تعداد پناهجویان افغانستانی که به کشور‌های همسایه می‌روند، کمک کند. دولت فراگیر همچنین می‌تواند بنیادی برای ثبات و امنیت در افغانستان ایجاد کند و به حمایت از حقوق بشر به‌ ویژه حقوق زنان کمک نماید".

به گفتۀ وی، به دلیل وجود چالش‌ها در افغانستان طی بیش از دو سال گذشته، ایران، کماکان با چالش‌هایی در زمینه مهاجرت غیرقانونی مواجه است.

ایروانی مهاجرت میلیون‌ها افغان را به ایران باری اضافه بر دوش این کشور خواند و گفت که ایجاد یک حکومت فراگیر می‌تواند سبب بهبود زندگی شهروندان افغانستان و بازگشت مهاجرین افغان از ایران شود.

او به موضوع تاکید طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی و لغو تحریم‌ها علیه حکومت این گروه نیز اشاره کرد و گفت: "برای دستیابی به این اهداف، بر این باوریم وجود یک نقشه راه جامع برای توضیح گام به گام و ارایه اقدامات ملموس برای گام‌های برداشته‌شده توسط مقامات طالبان ضروری است".

نمایندۀ دایمی ایران در ملل متحد تاکید کرد که کشورش با همکاری کشورهای همسایه، شرکا و سازمان ملل متحد، برای تامین صلح و ثبات پایدار در افغانستان متعهد است.

او از تمدید ماموریت هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان حمایت کرد و گفت که با توجه به وضعیت وخیم کنونی، حضور یوناما برای کمک به شهروندان نیازمند افغان و حفظ امنیت در افغانستان لازمی است.

همچنان او بر تداوم تعامل با حکومت طالبان برای رسیدگی به شهروندان نیازمند افغان تاکید کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG