لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا برای ارایه اطلاعات در مورد منابع مالی شاخۀ خراسان داعش ۱۰ میلیون دالر پاداش تعیین کرد


وزارت خارجۀ ایالات متحده روز جمعه ۲۶ جولای (پنجم اسد) برای ارایۀ اطلاعاتی که منجر به اخلال شبکه‌ مالی شاخه خراسان داعش شود، ۱۰ میلیون دالر پاداش تعیین کرد.

بر بنیاد بیانیه‌ٔ وزارت خارجه امریکا، این جایزه در قالب برنامۀ "پاداش برای عدالت" این وزارت اختصاص داده شده و هدف آن کسب اطلاعات شبکۀ مالی شاخۀ خراسان گروه داعش است.

در بیانیه آمده است: "وزارت امور خارجه ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به شناسایی و اخلال در منابع درآمدی و مکانیزم‌های اصلی تسهیل مالی داعش-خراسان شود، پاداش‌هایی را در نظر گرفته است."

به گفتۀ وزارت خارجۀ امریک، شاخۀ خراسان داعش که در افغانستان مستقر است، بیشتر از استخراج منابع طبیعی، به ویژه استخراج غیرقانونی معدن "تالک" در ننگرهار و قاچاق آن به خارج از افغانستان سود می‌برد.

در بیانیه آمده است که بر بنیاد معلومات وزارت مالیه امریکا، شاخۀ خراسان داعش همچنان از طریق دریافت هدایای مالی از افراد محلی، مالیات، اخاذی از مردم و کسب وکارهای محلی و بهره جستن از حمایت مالی شاخه اصلی داعش، تامین مالی می‌شود.

به گفتۀ وزارت خارجۀ امریکا تسهیل‌ کنندگان مالی شاخۀ خراسان داعش از فروش غیرقانونی تنباکو در افغانستان و پاکستان نیز درآمد کسب می‌کنند.

پیش از این، ملل متحد شاخهٔ خراسان داعش را بزرگ‌ترین تهدید تروریستی در افغانستان و آسیای مرکزی توصیف کرده و اعلام کرده که شمار جنگجویان داعش و اعضای خانواده‌های آنان در افغانستان بین ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر می‌رسد.

بر اساس گزارش، این جنگجویان علاوه بر افغان‌ها، شامل شهروندان آذربایجان، ایران، روسیه، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و تعداد کمی از عرب هایی اند که از سوریه به افغانستان آمده اند.

در بیش از دو و نیم سال گذشته که طالبان بر افغانستان حاکم شده اند، شاخۀ خراسان گروه داعش با انجام حملات متعدد و مرگبار در افغانستان، عمده‌ترین تهدید برای حاکمیت طالبان بوده اند. هرچند طالبان همواره تهدید داعش را در افغانستان کم اهمیت جلوه داده اند.

کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان که با افغانستان هم‌مرز اند، نیز از افزایش و گسترش فعالیت‌ شاخه خراسان داعش و نفوذ آن به بیرون از مرزهای افغانستان، همواره ابراز نگرانی کرده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG