لینک های دسترسی

Breaking News

پرتاب بم دستی بر عزاداران عاشورا در سرپل هفت زخمی برجا گذاشت


عکس آرشیف
عکس آرشیف

منابع در ولایت سرپل روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) گفتند که در اثر پرتاب یک بم دستی بر عزاداران عاشورا دست کم هفت نفر زخمی شدند.

به گفته این منابع، یک مرد ناشناس ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به وقت محلی یک بم دستی‌ را بر خیمه‌ای پرتاب کرد که عزاداران عاشورا در آن سر می‌بردند. این خیمه در ساحه توحید احد واقع در مرکز ولایت سرپل برپا شده بود.

صدای امریکا با مقامات طالبان در کابل تماس گرفت تا در مورد اظهارات آنان را به دست بیاورد، اما طالبان تا هنگام نشر ا ین گزارش در مورد این حمله تبصره نکرده اند.

تا حالا هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. اما شاخه داعش خراسان در گذشته مسوولیت حملات مشابه را به دوش گرفته است.

ولایت سرپل در دوره جمهوریت یکی از پایگاهی عمده داعش خراسان بود.

مقامات طالبان سه شنبه گفتند که برای تامین امنیت روز عاشورا در شهر کابل و شماری از شهرهای دیگر، تدابیر شدید اتخاذ کرده و فعالیت‌ شبکه‌های مخابراتی را نیز تعلیق کرده است.

حکومت طالبان در ساحات غرب کابل، به ویژه ساحات شیعه نشین، تدابیر امنیتی شدیدتری اتخاذ کرده و حتا جاده‌ها و کوچه‌های آنرا به روی تردد وسایط مسدود کرده اند.

در کنار این،‌ طالبان مانند سال‌های گذشته، بر مراسم عزاداری در بیرون از مساجد و تکیه‌خانه‌ها محدود‌یت وضع کرده و از آغاز ماه محرم به اینسو، محافظین این گروه از عزاداران خواسته بودند که مراسم عزاداری را تنها در داخل مساجد و تکیه‌خانه‌ها انجام دهند.

حکومت طالبان گفته است که تمامی این اقدامات را برای تامین امنیت عزاداران اتخاذ کرده است. اما این اقدامات طالبان با مخالفت شماری از بزرگان شیعه مذهب مواجه شده است.

هفتهٔ گذشته، شمار زیادی از شعیه مذهبان در ولایت هرات به اظهارات اخیر احمد الله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت نشست اعتراضی را برگزار کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات مراسم عاشورا را "بدعت" خوانده و تاکید کرده بود که جلو "بدعت‌های سیاسی و خارجی" باید گرفته شود.

با آنهم، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به خبرنگاران گفت که متقی مراسم عاشورا را بدعت نخوانده و شعیه‌ مذهبان در انجام دادن مراسم مذهبی شان آزادی کامل دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG