لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا دستگاه دافع هوای تاد و قوای نظامی خود را در اسراییل مستقر می‌کند


دستگاه‌های دافع هوای تاد امریکایی
دستگاه‌های دافع هوای تاد امریکایی

وزارت دفاع ایالات متحده روز یکشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۲ میزان) اعلام کرد که سیستم‌های میزایل زمین به هوای نوع تاد و نیروهای نظامی امریکایی را به اسراییل اعزام خواهد کرد تا دفاع هوایی اسراییل را در مقابل حملات احتمالی ایران، تقویت کند.

پیش از این ایران به ایالات متحده هشدار داده بود که نیروهای امریکایی را از اسراییل دور نگه دارد.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ارسال این دستگاه‌ها و تجهیزات نظامی به اسراییل به دستور جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، صورت می‌گیرد.

به گفتهٔ رایدر، پس از حملات میزاییلی و درون ایران در ماه‌‌های اپریل و اکتوبر،‌ فراهم‌آوری سیستم میزایلی تاد، دفاع هوایی اسراییل را تقویب خواهد کرد.

رایدر در این اعلامیه گفته است: "این اقدام بر تعهد آهنین ایالات متحده به دفاع از اسراییل و محافظت از امریکایی‌ها در اسراییل در برابر هرگونه حمله احتمالی میزاییل بالستیک از سوی ایران تاکید می‌کند."

تا حالا مشخص نشده است که ایالات متحده دستگاه تاد را از کجا به اسراییل منتقل خواهد کرد. اما پس از حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ گروه حماس به جنوب اسراییل،‌ ایالات متحده در اواخر سال گذشته دستگاه‌های تاد و سیستم میزاییلی دفاع هوایی پاتریوت را در شرق میانه مستقر کرد تا از نیروهای امریکایی در منطقه محافظت بیشتری کند.

رایدر همچنین گفت کرد که ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ یک دستگاه سیستم دفاع هوایی تاد را برای آموزش به اسراییل فرستاده بود.

در حال حاضر گمان می‌رود که اسراییل در حال آمادگی گرفتن برای یک پاسخ نظامی به حملهٔ اخیر ایران است. ایران به تاریخ اول اکتوبر پس از آن ۱۸۰ میزاییل بالستیک را به سمت اسراییل پرتاب کرد که نیروهای هوایی اسراییل، چندین رهبر و فرمانده حزب‌الله لبنان به شمول حسن نصرالله، رهبر این گروه را در بیروت، پایتخت لبنان، کشت.

بر اساس گزارش ادارهٔ تحقیقات کانگرس ایالات متحده که در ماه اپریل سال روان میلادی منتشر شده،‌ اردوی ایالات متحده دارای هفت دستگاه سیستم تاد است. هر دستگاه تاد معمولاً شامل شش پرتابگر نصب‌شده روی لاری، ۴۸ میزاییل رهگیر، تجهیزات رادیویی و راداری است و برای عملیات و استفاده از آن به ۹۵ سرباز نیاز دارد.

دستگاه تاد مکمل سیستم دستگاه میزاییل پاتریوت محسوب می‌شود، اما این سیستم دفاع هوایی ساحهٔ وسیع‌تری را پوشش می‌دهد و می‌تواند اهداف را در برد ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG