لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد برای کمک به زلزله‌زدگان هرات تنها ۳۷.۵ میلیون دالر دریافت کرده است


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد برای افغانستان (اوچا) می‌گوید که برای کمک به زلزله‌زدگان هرات به ۱۷۳ میلیون دالر نیاز دارد که تا کنون تنها ۳۷.۵ میلیون دالر آن دریافت شده است.

اوچا روز چهارشنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به ۲۴۲هزار و ۴۰۰ نفر که از زلزله هفتم اکتوبر در ولایت هرات آسیب دیده اند، کمک کرده است.

این ادارۀ ملل متحد گفته است: "برای کمک رسانی به ۲۷۵هزار نفر به بیش از ۱۷۳ میلیون دالر نیاز است، اما تاکنون فقط ۳۷.۵ میلیون دالر دریافت شده است و کمبود بودجه وجود دارد. به منابع اضافی نیاز فوری است."

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر سه زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد علاوه بر ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی، ۱.۶ میلیون نفر از آن متاثر شدند و حد اقل ۱۱۴هزار نفر را به کمک‌های فوری بشری نیازمند کرد.

بر اساس آخرین یافته‌های ارزیابی ملل متحد، در مجموع از بیش از ۲۷۵هزار نفر در ۳۸۲ روستا در سه روز زلزله به طور مستقیم تحت تاثیر قرار گرفتند و در این زلزله بیش از ۶۶هزار نفر به گونه مستقیم متضرر شدند.

اوچا گفته است که همۀ این زلزله‌زدگان از رهگذر اقلیمی، بهداشت و سایر خطرات آسیب پذیر استند.

همچنان در گزارش آمده است که مکاتب، مراکز بهداشتی و سایر زیرساخت‌ها نیز در اثر زلزله صدمه دیده و برآورد می‌شود که ۲۱هزار و ۳۰۰ ساختمان از جمله ۴۰ مرکز بهداشتی و ۱۴۴ مکتب آسیب دیده ‌اند.

این در حالی است که احمدالله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت هرات هفته گذشته در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که ساخت خانه‌ها برای زلزله‌زدگان تا ۸۰درصد پیشرفت داشته است.

اما امدادرسانان در هرات می‌گویند که هوا در این ولایت نیز مانند سایر نقاط افغانستان بسیار سرد شده است و بیشتر زلزله‌زدگان همچنان در زیر خیمه به سر می‌برند.

گروه

XS
SM
MD
LG