لینک های دسترسی

Breaking News

نشست ملل متحد در مورد افغانستان امروز نیز در قطر ادامه دارد


نشست نمایندگان ویژهٔ شماری از کشورها برای افغانستان به میزبانی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در دوحه پایتخت قطر، امروز دوشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) ادامه یافت.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر خبرنامه‌ای گفت که قرار است انتونیو گوتیرش، منشی عمومی این سازمان، نتایج نشست دوحه را ساعت ۶:۳۰ شام امروز به وقت قطر در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران در میان بگذارد.

نشست نمایندگان ویژه ۲۵ کشور برای افغانستان به ریاست منشی عمومی سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) پشت درهای بسته آغاز شد و حدود پنج ساعت دوام کرد.

بر اساس ارزیابی مستقل که سال گذشته با کمک شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفت، اشتراک‌کنندگان نشست دوحه بیشتر در مورد چگونگی تعامل با مقامات طالبان، تبادل نظر می‌کنند.

سازمان ملل متحد نمایندگان حکومت طالبان را نیز به این نشست دعوت کرده بود، اما طالبان از اشتراک در آن خودداری کردند.

سهیل شاهین، رییس نمایندگی سیاسی طالبان در دوحه، پایتخت قطر، روز یکشنبه ۱۸ فبروری (۲۹ دلو) به خبرنگاران گفت که طالبان به دلیل این که شرایط شان پذیرفته نشد، در نشست دوحه اشتراک نکردند.

در همین حال، یک منبع به صدای امریکا گفت که برخی از اشتراک‌کنندگان از اینکه سازمان ملل نتوانست طالبان را به این نشست دعوت کند، ناامید شدند.

شماری از فعالان حقوق زن و اعضای جامعه مدنی نیز در نشست دوحه اشتراک کرده اند.

فعالان حقوق زنان از سازمان ملل متحد و کشورهای اشتراک‌کننده می‌خواهند تا موضوع زنان را در نشست دوحه محور بحث قرار بدهند و روی حکومت بدیل در افغانستان توجه کنند.

همچنان مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر اعلامیه‌ای از اشتراک لطف‌الله نجفی‌زاده، به نمایندگی از خبرنگاران افغان استقبال کرده است. این مرکز از اشتراک‌کنندگان نشست دوحه خواسته است که بر طالبان فشار بیاورند تا روند بازداشت خبرنگاران را متوقف و تمام راهکارهای محدودکنندۀ آزادی خبرنگاران و رسانه‌ها را لغو کنند.

قرار است فعالان مدنی و حقوق زنان بعد از ظهر امروز در نشست مشترک با اشتراک‌کنندگان نشست دوحه گفتگو کنند.

دفتر سخنگوی منشی عمومی ملل متحد گفته است که در نشست دوحه نمایندگان ایالات متحده، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونیزیا،‌ایران، ایتالیا، جاپان، قزاقستان، قرغیزستان، ناروی، پاکستان، قصر، جمهوری کوریا، روسیه، عربستان سعودی، سویس، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عرب، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و سازمان همکاری شانگهای شرکت دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG