لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد نشست غیرعلنی را در مورد افغانستان برگزار می‌کند


قرار است که شورای امنیت ملل متحد نشستی غیرعلنی را در مورد وضعیت افغانستان امروز برگزار کند.

این نشست به درخواست امارات متحده عربی، جاپان و فرانسه برگزار می‌شود تا از امینه محمد، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد، در مورد سفر اخیرش به افغانستان جویای وضعیت شود.

شهاد مطار، سخنگوی ماموریت امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد، گفته است که در این نشست در مورد تعهدات معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد، پیام‌هایی که او منتقل کرده و ارزیابی صریح وی از وضعیت صحبت خواهد شد.

خانم مطار در تویترش نوشته است که با توجه به ماهیت حساس این دیدار و وضعیت جاری افغانستان، این نشست پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

هیات بلندپایه ملل متحد که شامل امینه محمد معاون منشی عمومی ملل متحد، سیما بحوث، رییس اجراییهٔ زنان در ملل متحد، و خالد خیاری، رییس امور سیاسی و صلح دفتر منشی ملل متحد، می‌شد که هفتهٔ گذشته جهت ارزیابی وضعیت، تعامل با مقامات حاکم و تاکید برهمبستگی سازمان ملل متحد با مردم افغانستان به این کشور سفر کرده بودند.

در همین حال، امینه محمد، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد، در تویتی نوشته است که جامعۀ بین المللی باید برای حقوق زنان و دختران در افغانستان متحد شود.

او نوشته است: "زمانی که آنجا (افغانستان) بودم، با سفرا ملاقات کردم تا راه‌های حل مناسب برای نابرابری‌های که بر زنان و مردان، پسران و دختران افغانستان تاثیر می‌گذارد، بیابم."

معاون منشی عمومی ملل متحد، از سویی هم در سفرش به افغانستان نگرانی خود را در مورد ممنوعیت آموزش، تحصیل و کار دختران زنان با مقامات طالبان در میان گذاشت و خواهان بازنگری تصمیم حکومت این گروه شد.

سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، تعلیق آموزش دختران در پوهنتون‌ها، جلوگیری از ورود دختران و زنان به پارک‌ها، رفتن به کلپ‌های ورزشی و حمام‌های عمومی، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی و غیردولتی از محدودیت‌هایی است که طالبان از اگست ۲۰۲۱ به این طرف بر زنان وضع کرده اند.

ایتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان نیز گفته است که زنان افغانستان در برابر "آپارتاید جنسیتی" طالبان سکوت نخواهند کرد.

این ایتلاف در تویتی نگاشته است که زنان در افغانستان زندگی شان را به خطر انداخته اند تا به جاده‌ها بر آیند و حقوق خود را مطالبه کنند.

این ایتلاف تاکید کرده است که همه در کنار زنان افغانستان بایستند و صدای شان را بلند کنند، چون به گفتۀ این ایتلاف "ظلم مرز ندارد".

سخی بیراملی، عضو انستیتوت تحقیقاتی باختر در آلمان، به صدای امریکا گفت که در نشست غیرعلنی شورای امنیت ملل متحد، نگرانی‌های جامعۀ بین المللی در مورد افغانستان مطرح خواهد شد.

اما او گفت: "به خاطری که حق ویتوی چین و روسیه همچنان در آنجا هست، فکر نکنم که نتیجۀ برخلاف طالبان از آنجا بتواند بیرون بیاید".

پیش از این نیز برخی مدافعان حقوق بشر و زنان به صدای امریکا گفته بودند که هیچ خوشبینی نسبت به این سفرها و نشست‌ها ندارند، چون نمایندگان جامعۀ بین المللی در حالی که توانایی دارند، اما برای بهبود وضعیت زنان افغانستان کاری انجام نمی‌دهند.

XS
SM
MD
LG