لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا فروش بسته تسلیحاتی ۲۰ میلیارد دالری را برای اسراییل تصویب کرد


فروش تسلیحات جدید امریکا برای اسراییل شامل جت‌ها جنگی اف-۱۵ می‌شود
فروش تسلیحات جدید امریکا برای اسراییل شامل جت‌ها جنگی اف-۱۵ می‌شود

ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز سه‌ شنبه ۱۳ آگست (۲۳ اسد) فروش تسلیحات را برای اسراییل تصویب کرد که قیمت مجموعی آن به بیش از ۲۰ میلیارد دالر می‌رسد.

فروش تسلیحات جدید در حالی برای اسراییل تصویب شده که فعالان حقوق بشر فشار وارد کرده‌اند که ایالات متحده به خاطر مسایل بشری باید ارسال تسلیحات را اسراییل متوقف کند.

همزمان با این، رییس جمهور بایدن به اسراییل و گروه حماس فشار وارد می‌کند تا پس از بیش از ۱۰ ماه جنگ به آتش‌بس و قطع خونریزی توافق کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده به کانگرس امریکا اطلاع داده است که این وزارت فروش ۵۰ جت جنگی اف-۱۵ را برای اسراییل تصویب کرده است. ارزش مجموعی این جت‌های جنگی ۱۸.۸۲ میلیارد دالر است.

اسراییل همچنین سایر مهمات را از ایالات متحده خریداری می‌کند که شامل نزدیک به ۳۳۰ هزار مرمی تانک، ۵۰ هزار مرمی هاوان و وسایط نقلیه باربری نظامی می‌شود.

اما ارسال این تسلیحات سال‌ها را در بر خواهد گرفته تا به اسراییل برسد. قرار است روند انتقال جت‌های اف-۱۵ به اسراییل در سال ۲۰۲۹ آغاز شود. این جت‌های جنگی که با رادار و تجهیزات ارتباطی امن مجهز است، کشتی‌های جنگی اسراییل را تقویت می‌کند. این جت‌های جنگی توسط شرکت طیاره سازی بوینگ ساخته می‌شود.

وزارت خارجه ایالات متحده در اطلاعیه خود در مورد جت‌های اف-۱۵ گفته است: ''ایالات متحده به امنیت اسراییل متعهد است.'' در این اطلاعیه همچنین آماده است که منافع ملی ایالات متحده ایجاب می‌کند که اسراییل را کمک کند تا توانایی‌های دفاعی آن کشور تقویت شود.

کانگرس ایالات متحده هنوز هم می‌تواند مانع فروش تسلیحات برای اسراییل شود، اما این یک روند دشوار است.

گروه‌های حامی حقوق بشر و شماری از اعضای حزب دموکرات با ابراز نگرانی از تلفات روز افزون غیرنظامیان در نوار غزه، از اداره بایدن خواسته‌اند تا فروش تسلیحات را برای اسراییل متوقف کند.

بایدن در ماه اپریل به اسراییل هشدار داد که در صورت تهاجم گستردۀ اسراییل بر رفح، شهری در جنوب باریکه غزه که آخرین پناهگاه اکثر بیجا شدگان فلسطینی است، فراهم آوری تسلیحات را متوقف خواهد کرد.

در نهایت ایالات متحده در ماه می، ارسال محموله‌های حامل بم های ۲۰۰۰ پوند و ۵۰۰ پوندی را به دلیل نگرانی‌ها از تاثیرات آن بر مناطق مزدحم ملکی، متوقف کرد.

پس این اقدام امریکا، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، شکایت کرد که ایالات متحده روند ارسال تسلیحات به اسراییل را ‌آهسته کرده است. اما مقامات ایالات متحده گفته‌اند که ارسال سایر تسلیحات برای اسراییل همچنان ادامه داشته است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۱۹۸ نفر را کشت که اکثریت شان غیرنظامیان بودند. حماس در این حمله ۲۵۱ نفر را گروگان گرفت که از میان آنان ۱۱۱ نفر آنان به شمول ۳۹ نفر که به گفته نظامیان کشته شده‌اند، در اسارت حماس قرار دارند.

اسراییل پس از آن دست به حملات انتقاجویانه زد و تا اکنون به گفتهٔ مقامات فلسطینی در این حملات ۳۹۹۲۹ نفر کشته شده که اکثریت شان زنان و کودکان اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG