لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو امریکا را به امتناع از ارسال سلاح و مهمات به اسراییل متهم کرد؛ قصر سفید رد کرد


بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل
بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، روز سه‌شنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) اداره جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، را متهم به خودداری از ارسال تسلیحات و مهمات به اسراییل کرد، اتهامی که قصر سفید آنرا رد کرده است.

نتنیاهو در یک پیام ویدیویی در رسانۀ اجتماعی ایکس گفته است که ''کشورش برای زندگی خود می‌جنگد'' اما ادعا کرد که امریکا از چند ماه به اینسو، ارسال تسلیحات و مهمات را به اسراییل متوقف کرده است.

نتنیاهو همچنین گفت که هفتۀ گذشته هنگام سفر انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده، به اسراییل از حمایت واشنگتن در جنگ بر ضد حماس قدردانی کرد، اما افزود: اخیراً با وزیر خارجه بلینکن، اینجا در اسراییل صحبت صادقانه‌ای داشتم. من گفتم که از حمایت ایالات متحده که از آغاز جنگ برای اسراییل انجام داده است، عمیقا قدردانی می‌کنم.''

در عین حال، صدراعظم اسراییل افزود: ''اما چیزی دیگر هم گفتم. گفتم که غیر قابل تصور است که در چند ماه گذشته، ادارۀ [بایدن] مانع ارسال تسلیحات و مهمات برای اسراییل شده است. اسراییل نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده است که برای زندگی خود مبارزه می‌کند، بر ضد ایران و سایر دشمنان مشترک ما می‌جنگد."

به گفته نتنیاهو، بلینکن برایش اطمینان داد که اداره رییس جمهور بایدن به صورت شبانه روزی تلاش می‌کند تا موانع ارسال تسلیحات و مهمات به اسراییل را بر طرف کند. او گفت: ''امیدوارم چنین باشد. باید همین گونه باشد.''

صدراعظم اسراییل در این پیام ویدیویی با ذکر نقل قولی از وینستون چرچیل، صدراعظم پیشین بریتانیا گفت:‌ ''در جریان جنگ جهانی دوم، چرچیل به ایالات متحده گفت: ابزار را به ما بدهید، ما کار را انجام می دهیم. و من می‌گویم: ابراز را برای ما بدهید و ما کار را به مراتب سریعتر ختم می‌کنیم.''

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، ضمن رد این ادعای نتنیاهو، به خبرنگاران گفت: ''اجازه بدهید در ابتدا بگویم که ما واقعا نمی‌دانیم او [نتنیاهو] در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.''

در همین حال، رسانه‌های امریکایی از قول وزیر خارجه امریکا گزارش داده‌اند که واشنگتن ارسال یک محموله بم‌های بزرگ ۲۰۰۰ پوندی به اسراییل را زیر بررسی دارد، اما گفت که در مورد نگرانی وجود دارد که مبادا این بم‌ها بر مناطق مزدحم غزه پرتاب شود.

این اظهارات نتنیاهو یک روز پس از آن بیان شد که هزاران شهرو اسراییل روز دوشنبه در اعتراض به عملکرد صدر اعظم آن کشور در مورد جنگ غزه، مظاهره کردند.

معترضان نخست در مقابل مقر پارلمان اسراییل تجمع کرده و از آنجا به سمت اقامتگاه شخصی نتنیاهو راهپیمایی کردند.‌ آنان از نتنیاهو خواستند که در بدل رهایی متباقی گروگان‌های اسراییلی با حماس مذاکره کند.

روابط میان بایدن و نتنیاهو در ماه‌ها اخیر پرتنش بوده است؛ مخالفت اداره بایدن به عملیات گسترده زمینی اسراییل به منطقه رفح یکی از عوامل عمده تنش میان رهبران دو کشور به شمار می‌رود.

بایدن در مصاحبه‌ای با مجله تایمز که به تاریخ چهارم جون منتشر شد، در یک انتقاد تند از نتنیاهو گفت که "هر دلیلی" وجود دارد که باور کرد نتنیاهو برای نجات سیاسی خود جنگ در نوار غزه را به درازا کشیده است.

بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا باور دارد نتنیاهو برای نجات سیاسی خود جنگ را دامنه‌دار می‌سازد، گفت: "هر دلیلی وجود دارد که چنین نتیجه‌گیری شود."

در حالیکه از جنگ در غزه بیش از هشت ماه سپری می‌شود، رهبران جهان به شمول بایدن از نتنیاهو خواسته‌اند که به جنگ پایان ببخشد، اما نتنیاهو بار‌ها تاکید کرده است که جنگ تا نابودی کامل گروه حماس ادامه خواهد یافت.

بایدن به تاریخ هشتم ماه می نیز در یک مصاحبه با تلویزیون‌ سی‌ان‌آن گفت که ایالات متحده به دفاع از اسراییل متعهد است و راکت‌های راهگیر گنبد آهنین و دیگر تسلیحات دفاعی را برای اسراییل فراهم می‌کند، اما هشدار داد که اگر اسراییل داخل رفح شود "ما، سلاح و راکت هایی را که استفاده می‌شود، فراهم نمی‌کنیم."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات این کشور، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۷ هزار و ۳۷۲ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG