لینک های دسترسی

Breaking News

سفیر امریکا و بازیگران سیاسی پاکستان در مورد انتخابات آن کشور صحبت کردند


آرشیف
آرشیف

سفیر ایالات متحده در پاکستان با شماری از سران احزاب سیاسی پاکستان در ملتان و لاهور در مورد اهمیت انتخابات صحبت کرده است.

سفارت ایالات متحده به نقل از جاناتن للی، سخنگوی ماموریت ایالات متحده، امروز شنبه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) با نشر بیانیه‌ای گفته است که دونالد بلوم، سفیر امریکا با طیف وسیعی از بازیگران و نمایندگان احزاب مختلف سیاسی پاکستان در ملتان دیدار و گفتگو کرده است.

به نقل از اعلامیه، این دیدار در همایشی که به میزبانی سید یوسف رضا گیلانی، صدر اعظم پیشین پاکستان برگزار شده بود، صورت گرفته است.

همچنان سفیر بلوم، در لاهور با نواز شریف صدراعظم پیشین و جهانگیرخان ترین، بنیانگذار حزب استحکام پاکستان نیز دیدارهایی داشته است.

در اعلامیه با اشاره به این دیدارها آمده است: "آنها در مورد اهمیت انتخابات آزاد، عادلانه و حق مردم پاکستان و روابط سرمایه گذاری و توسعه چارچوب اتحاد سبز ایالات متحده و پاکستان بحث و گفتگو کردند".

گفتگوی سفیر ایالات متحده با سران احزاب پاکستان در مورد انتخابات در حالی انجام شده است که پاکستان در بیش از یک سال گذشته، به ویژه پس از برکناری عمران خان،‌ صدر اعظم پیشین آن کشور در پی رای عدم اعتماد پارلمان، دستخوش بحران‌های متعدد و رو به افزایش سیاسی، اقتصادی و امنیتی بوده است.

پس از آنکه پارلمان پاکستان در نهم اگست سال روان منحل شد، حکومت سرپرست ادارهٔ آن کشور را در دست گرفته است.

این در حالی است که بر اساس قانون اساسی پاکستان، پس از انحلال پارلمان آن کشور، باید انتخابات سرتاسری در جریان ۹۰ روز برگزار شود، اما کمیسیون انتخابات پاکستان گفته است که به دلیل سرشماری اخیر جمعیت و تعیین مجدد حوزه‌های انتخاباتی، به وقت بیشتر نیاز دارد.

بر اساس تقویم کمیسیون انتخابات پاکستان، قرار است که انتخابات سرتاسری آن کشور به تاریخ هشت فبروری سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

در حالیکه عمران خان – که هنوز هم بسیار محبوب است – از شرکت در انتخابات منع شده و در حبس به سر می‌برد و شمار زیاد اعضای رهبری حزب تحریک انصاف پاکستان یا زندانی اند، یا در خفا به سر می‌برند و یا هم عضویت این حزب را ترک کرده اند، تا کنون روشن نیست که این حزب چه جایگاهی در انتخابات آیندهٔ پاکستان خواهد داشت.

در همین حال نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان پس از چهار‌سال تبعید خودخواسته به کشورش بازگشته تا حزب مسلم لیگ – نواز را در انتخابات رهبری کند.

در همین حال، نگرانی‌ها از دخالت اردوی پاکستان در انتخابات وجود دارد. اردوی قدرتمند پاکستان از بدو تاسیس این کشور در سال ۱۹۴۷ همواره در رویکار آمدن و سقوط حکومات در پاکستان دست داشته است و کم از کم سه بار کودتای موفقانهٔ نظامی را انجام داده است.

اما صدراعظم حکومت موقت پاکستان دخالت اردوی این کشور را در انتخابات رد کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG