لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا اجازه نداد وزیر خارجۀ ایران به واشنگتن برود


ایالات متحده می‌گوید که به حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجۀ ایران اجازه نداده است که هفتۀ گذشته به واشنگتن دی‌سی سفر کند.

متیو میلر، یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که وزارت امور خارجه امریکا درخواست ایران را در این خصوص رد کرده بود.

میلر گفت: "مسوولیت ما این است که اجازه دهیم مقامات ایران و سایر کشورهای خارجی برای کارهای مرتبط با سازمان ملل متحد به نیویارک بیایند، اما ما مسوولیتی نداریم که به آنها اجازه سفر به واشنگتن را بدهیم."

بر اساس گزارش‌ها، امیر عبداللهیان که برای اشتراک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک سفر کرده بود، می‌خواست از دفتر علایق قنسولی ایران در واشنگتن دیدار کند، اما به دلیل بازداشت شهروندان امریکایی، وزارت امور خارجۀ ایالات متحده، به وی این اجازه را نداد.

میلر در این مورد گفت: "با توجه به بازداشت غیرقانونی شهروندان امریکایی توسط ایران و حمایت دولت ایران از تروریزم، فیصله کردیم که اجازه دادن به این درخواست مناسب و ضروری نیست".

رسانه خبری امواج برای اولین بار خبری را در مورد قصد وزیر امور خارجه ایران برای سفر به واشنگتن را منتشر کرد و اگر این اتفاق می‌افتاد، برای اولین بار در چهارده سال گذشته بود که یک وزیر امور خارجه ایران به واشنگتن می‌رود.

این در حالی است که هفته گذشته، ایران پنج شهروند امریکایی را که چندین سال در آنجا زندانی بودند، آزاد کرد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، گفتند که این افراد "به ناحق بازداشت شده بودند" و از آزادی آنها حمایت کردند.

ایالات متحده به شمول قطر، عمان، سویس، کوریای جنوبی، از همه کشورهایی که که در آزادی این شهروندان امریکایی وساطت کردند، سپاسگزاری کرده است.

واشنگتن و تهران پس از انقلاب اسلامی ۱۹۹۷، زمانی که معترضان دپلومات‌های امریکایی را به مدت ۴۴۴ روز در سفارت امریکا در تهران گروگان گرفتند، روابط دپلوماتیک خود را قطع کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG