لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت خارجۀ امریکا برای ارزیابی وضعیت زنان افغان نشستی برگزار می‌کند


دفتر سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که قرار است روز سه شنبه نشست ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان (AWER) به ابتکار مشترک این وزارت و دانشگاه باستن برگزار ‌شود.

این دفتر ناوقت دوشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) در خبرنامه‌ای گفت که وزیر خارجۀ ایالات متحده این نشست را رهبری خواهد کرد.

بر اساس خبرنامه "نشست ایتلاف برای مقاومت اقتصادی زنان افغانستان" یک مشارکت عمومی و خصوصی بین وزارت امور خارجه و دانشگاه باستن است که در سال ۲۰۲۲ توسط انتونی بلینکن راه‌اندازی شد.

هدف این ابتکار حمایت از دسترسی زنان و دختران افغان به عرصه‌های آموزشی، کار و کارآفرینی خوانده شده است.

در این اجلاس، نمایندگانی از بخش خصوصی، جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و حکومت‌ها گرد هم خواهند آمد تا در مورد استراتیژی‌های سرمایه‌گذاری، توانمندسازی و آموزش زنان و دختران افغان بحث کنند.

سخنرانی انتونی بلینکن در این نشست از طریق وزارت خارجه امریکا به صورت زنده نشر می‌شود.

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور حقوق بشر، زنان و دختران افغان با نشر پیامی در ایکس، این نشست را مهم خوانده و گفته است که این نشست از فرصت‌های آموزشی، اقتصادی و اشتغال زنان افغانستان حمایت می‌کند.

این نشست امروز سه شنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) در حالی راه‌اندازی می‌شود که کرولین رادریگز بیرکت، رییس شورای امنیت ملل متحد، روز دوشنبه ۲۶ فبروری (هفتم حوت) پیش از آغاز نشستی در مورد افغانستان گفت که طالبان باید به صورت فوری پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را محدود کرده است.

او افزود: "ما تبعیض متداوم سیستماتیک جنسیتی طالبان و سرکوبی زنان و دختران در افغانستان را تقبیح می‌کنیم و تقاضا می‌کنیم که طالبان به صورت فوری تمامی پالیسی‌ها و فرمان‌هایی را لغو کنند که زنان و دختران را سرکوب می‌کند، به شمول محدودیت‌ها بر آموزش دوره‌های متوسطه و ثانوی، حق کار و آزادی تحرک و آزادی بیان زنان."

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه برای ارزیابی وضعیت افغانستان نشست غیرعلنی برگزار کرد.

رییس شورای امنیت ملل متحد قبل از برگزاری این نشست گفت که در مورد نشست دوحه پیرامون افغانستان، معلومات تازه، به شمول مشورت در مورد تعیین نمایندۀ ویژه منشی عمومی ملل متحد برای افغانستان را دریافت خواهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG