لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: سه میلیون کودک در افغانستان مبتلا به سوی تغذیه اند


برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در افغانستان (WFP) از افزایش کودکان مبتلا به سوی تغذیه در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر، دست‌کم سه میلیون کودک افغان دچار این بیمار‌ی اند.

این اداره ملل متحد روز جمعه ۱۰ می (۲۱ ثور) با نشر پیامی در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که در حال حاضر، کودکان افغان بیشتر از همه، تحت تاثیر کاهش کمک‌های بشر دوستانه قرار گرفته‌ اند.

برنامه جهانی غذا اضافه کرده که از هر سه کودک مبتلا به سوی تغذیه در سراسر افغانستان، تنها به یک کودک می‌تواند رسیدگی کند.

این ادارۀ ملل متحد "تامین مالی پایدار" به مردم افغانستان به ویژه کودکان در این کشور را حیاتی عنوان کرده و بر ادامۀ کمک‌های بشردوستانه تاکید کرده است.

در این حال، برخی از داکتران افغان افزایش آمار کودکان مبتلا به سوی تغذیه در افغانستان نگران کننده می‌دانند و می‌گویند که آمار مبتلایان این بیماری، بیشتر از آنچه است که توسط نهادهای بین‌المللی گزارش می‌شود.

عبدالحسیب نصرت، یکی از داکتران موظف در ولایت پروان، به صدای امریکا گفت: "افزایش مبتلایان سوی تغذیه بیشتر ارتباط می‌گیرد به فقر غذایی و اقتصادی. متاسفانه که واقعات آن با گذشت هر روز رو به افزایش است و تعداد مبتلایان با گذشت هر روز بیشتر می‌شود."

به گفته نصرت،‌ در حال حاضر بخشی عمده بیماران را مادران شیرده و کودکان تشکیل می‌دهند که به شفاخانه‌ها و کلینک‌های شخصی مراجعه کرده‌اند و "فقر و ناداری" عامل عمده ابتلا به این بیماری می‌باشد.

افزایش کودکان مبتلا به بیماری سوی تغذیه در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که اخیراً دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان (اوچا) از قطع‌ شدن احتمالی برخی اقلام امدادی برای نیازمندان در این کشور هشدار داد.

این ادارۀ ملل متحد به تاریخ پنجم می (۱۶ ثور) با نشر معلوماتی گفت که بین اپریل تا جون برخی منابع حیاتی سرپناه، بهداشت، مواد خوراکه، تغذیه، حفاظت و آموزش با خطر قطع شدن مواجه است.

بر اساس معلومات اوچا، از اپریل تا جون سال روان میلادی، ۶.۹ میلیون دالر در بخش آموزش، ۱۲.۷ میلیون دالر در بخش سرپناه اضطراری و مواد غیرخوراکه، ۵۴.۲ میلیون دالر در بخش مصوونیت غذایی و زراعتی، ۹.۹ میلیون دالر در بخش صحت و ۳۶.۳ میلیون دالر در بخش تغذیه، نیاز است تا احتیاجات لازم برای نیازمندان افغان فراهم گردد.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری همچنان گفته است که در بخش‌های دیگر مانند حفاظت از کودکان، آب آشامیدنی صحی، حفظ الصحه و سایر موارد نیز کمبود بودجه وجود دارد. به گفتۀ ملل متحد، بیش از نصف جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۴ به نحوی به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG