لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۲۶.۵ میلیون نیازمند در افغانستان کمک شده اند


آرشیف
آرشیف

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از جنوری تا اکتوبر سال روان میلادی، سازمان‌های امدادرسان ۲۶.۵ میلیون نفر را تحت پوشش برنامه‌های امدارسانی قرار داده که از این میان ۲۲.۹ میلیون نیازمند مستقیم کمک دریافت کرده اند.

بر اساس گزارش اوچا که ناوقت پنجشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) نشر شد، ۲۱.۳ میلیون نفر با حمایت‌های غذایی و معیشتی، ۱۳.۷ میلیون نفر با مراقبت‌های بهداشتی و ۸.۹ میلیون نیازمند دیگر نیز با حمایت‌های آب و حفظ الصحه تحت پوشش قرار گرفته اند.

گزارش گفته است که ۴.۸ میلیون کودک و زنان باردار و شیرده از کمک‌های تغذیه،‌ ۲.۴ میلیون نفر از کمک‌های حفاظتی، دو میلیون کودک از آموزش و ۵۹۰هزار نفر با سرپناه اضطراری و وسایل خانه مستفید شده اند.

اوچا گفت: "بودجه برای این تلاش‌ها متکی به ۸۵۰ میلیون دالری بود که از سال ۲۰۲۲ منتقل شد که با حداقل بودجه جدید در سال ۲۰۲۳ (مبلغ ۱.۲۳ میلیارد دالر تا اکتوبر) تکمیل شد".

به گفتۀ دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد، منابع محدود منجر به دوره‌های کمتر کمک و کاهش جیره کمک به نیازمندان شد که در نتیجه، ۱۸ میلیون نفر کمک غذایی دریافت نکردند و ۳.۴ میلیون نفر دیگر نصف کمک‌ها را دریافت کردند.

در گزارش آمده است: "بودجه فوری برای تهیه و توزیع تدارکات ضروری، مدیریت تاخیرها در مرزها، کنترول اختلالات در بازارها، و اقلام امدادی قبل از موقعیت در مناطق بسیار آسیب دیده، حیاتی است".

همچنان اوچا تاکید کرده است که میلیون‌ها نفری که کمک دریافت کرده ‌اند، در ماه‌های آینده، ، نیازمند حمایت‌های مستمر از جمله بسته‌های مناسب برای رفع نیازهای مختلف مانند غذا، پول نقد، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، سرپناه مناسب و دسترسی به آب خواهند بود.

گزارش گفته است که از ماه اگست به این طرف، منابع حیاتی برای بهداشت، تغذیه، حفظ الصحه، مصوونیت غذایی و زارعت به دلیل کمبود بودجه با خطر قطع‌شدن مواجه شده است.

این در حالی است که صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که در افغانستان، ۲۳.۳ میلیون نفر از جمله ۱۲.۶ میلیون کودک در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت.

به گفتۀ یونیسف،‌ سطح محرومیت در میان خانواده‌های افغان همچنان بالاست و میکانیزم مقابله با آن به پایان رسیده است، طوری که هم اکنون تنها ۱۶ درصد افغان‌ها می‌توانند نیازهای اساسی خود را برآورده کنند.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱، از یک سو کمک‌های جامعه جهانی به افغان‌ها کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی و سه سال خشکسالی‎‌های پیهم در این کشور، بحران اقتصادی گسترده شده است.

در کنار این مشکلات، زلزله‌های پیهم در ماه اکتوبر در هرات بحران بشری را در افغانستان عمیق‌تر ساخت.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر سه زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد علاوه بر ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی، ۱.۶ میلیون نفر از آن متاثر شدند و حد اقل ۱۱۴هزار نفر را به کمک‌های فوری بشری نیازمند کرد.

افزون بر این مشکلات، شش میلیون بیجاشده داخلی و اخراج مهاجرین افغان فاقد اسناد اقامت از پاکستان و ایران، بر تعداد نیازمندان در افغانستان افزوده است.

حکومت طالبان گفته است از اول نومبر به این طرف ۴۶۰هزار مهاجر از پاکستان و ۳۴۵هزار نفر دیگر نیز از ایران به افغانستان اجباری و داوطلبانه عودت کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG