لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: روزانه ۱۶۷ نوزاد در افغانستان جان می‌دهند


سازمان جهانی صحت گفته است که روزانه به گونۀ اوسط ۱۶۷ نوزاد در افغانستان جان می‌بازند، اما مقام‌های صحی حکومت طالبان این آمار را رد کرده و آن را "بی‌اساس" خوانده اند.

سازمان جهانی صحت روز دوشنبه گفت که این کودکان افغان به دلایلی جان می‌دهند که قابل وقایه و پیش‌گیری است.

این سازمان در تویتی از حمایت صندوق بشردوستانۀ افغانستان مبنی بر حمایت از ارایۀ خدمات صحی برای کودکان در افغانستان سپاسگزاری کرده و نوشته است: "ما باید برای نجات جان و بهبود سلامت مادر و کودک سریع عمل کنیم."

اما شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت حکومت طالبان با فرستادن پیامی به خبرنگاران آمار ارایه شده از سوی سازمان جهانی صحت را بی‌اساس و به دور از واقعیت خواند.

او مدعی شد که این وزارت در یک‌ونیم سال گذشته برای جلوگیری از مرگ و میر مادران و نوزادان اقدامات کافی چون ایجاد مراکز جدید صحی و معیاری‌شدن خدمات بهداشتی برای آنان را انجام داده است.

شرافت زمان افزود: "از سوی سازمان جهانی صحت یک گزارش بی‌اساس نشر شده که گویا در افغانستان هر روز ۱۶۷ نوزاد جان می‌دهند. این گزارش بی‌اساس و به دور از حقیقت است."

سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان از تمامی اداره‌ها خواست که در نشر گزارش‌ها از "دقت" کار بگیرند و با نشر گزارش‌های "بی‌اساس" اذهان عامه را در افغانستان مغشوش نسازند.

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، افغانستان با ۶۳۸ مورد مرگ در هر صدهزار تولد زنده، بیشترین مرگ و میر مادران را در آسیا دارد.

همچنان صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در افغانستان قبل بر این، با ابراز نگرانی گفته بود که در حال حاضر، بیش از دو میلیون زن تنها در مناطق مرکزی افغانستان به خدمات پایدار باروری نیاز دارند.

پس از مسلط شدن طالبان و خروج نیروهای خارجی در ماه اگست ۲۰۲۱، افغانستان با بحران شدید اقتصادی و بشری روبرو شده و در کنار سایر سکتورها، نظام صحی این کشور نیز با بحران مواجه شد.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به تاریخ هفتم اپریل در "روز جهانی صحت برای همه" گفت که ایجاد مراکز صحی جدید برای ساکنین مناطق دورافتاده افغانستان، غنی‌سازی سکتور تغذیه، تلاش بیشتر برای افزایش ظرفیت کارمندان صحی و به دست آوردن تجهیزات استندارد طبی و تشخیصی، از نیازهای اساسی نظام صحی افغانستان است.

XS
SM
MD
LG