لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ از سلامتی آیندۀ بیش از صدهزار نوزاد در افغانستان نگرانی کرد


کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که با توجه به میزان بلند نیازمندی به غذا در افغانستان، نگران سلامتی آیندۀ بیش از صدهزار نوزادی است که طی حدود یک سال گذشته در این کشور متولد شده اند.

کریستین سیپولا، مسوول بخش آسیایی این کمیته، روز جمعه ۱۲ اگست (۲۱ اسد) با نشر بیانیه‌ای گفته است که سازمان‌های بشردوستانه با وجود تمام تلاش‌های‌ شان، ظرفیت پاسخگویی به نیازهای روزافزون جمعیت افغانستان را ندارند.

خانم سیپولا تاکید کرده است که بدون حمایت و سرمایه‌گذاری فوری بین‌المللی، میلیون‌ها کودک، زن و مرد با مشکلات فوری تهدیدکننده زندگی مواجه می‌شوند.

این مسوول کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ با ابراز نگرانی گفته که بیش از نیم جمعیت افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه استند و تخمین زده می‌شود که نزدیک به ۲۰ میلیون نفر به شدت در عدم مصوونیت غذایی قرار دارند.

او گفته است: "مادران و پدران چه آینده‌ای می‌توانند برای فرزندان خود و بیش از ۱۰۰هزار نوزاد متولد شده در سال جاری ببینند؟ این وظیفه اخلاقی و بشردوستانه ما است که اطمینان حاصل کنیم که نوزادان افغانستان و خانواده‌های آن‌ها از کمک‌های مورد نیاز برخوردار شوند. حکومت و نهادهای انکشافی باید به افغانستان بازگردند و به حمایت از افغان‌ها که هم اکنون با وضعیت غیرقابل تحملی روبرو اند، ادامه دهند."

خانم سیپولا در این بیانیه چشم‌دیدهایش را از وضعیت جاری افغانستان بیان کرده و گفته است که نزدیک به یک سال پیش وقتی به افغانستان سفر کرد، نظام صحی در حال فروپاشی قرار داشت، "کارمندان صحی متعهد" چندین ماه معاش نگرفته بودند و داروها و تجهیزات مورد نیاز برای مراقبت با کیفیت در دسترس نبود.

به گفتۀ خانم سیپولا با دیدن چنین شرایطی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) گام‌های فوری را برای نجات جان‌ها و فعال نگه‌داشتن امکانات مراقبت‌های صحی، حمایت از ۳۳ شفاخانه بزرگ در سراسر کشور را در نومبر ۲۰۲۱ برداشت.

او گفته است که این حمایت، به کارمندان صحی افغانستان امکان داد تا ارایه مراقبت‌های با کیفیت را از سر بگیرند و با یک "نتیجۀ بسیار ملموس دست یابد و افزود که " یک صد و ۱۳ هزار و ۵۰۰ نوزاد از ماه جنوری به این طرف در این مراکز متولد شده اند."

این در حالی است که در طول ۱۰ ماه گذشته صلیب سرخ معاش نزدیک به ده‌هزار و ۵۰۰ متخصص صحی - که حدود یک سوم آن‌ها را زنان تشکیل می دهند - پرداخت کرده است.علاوه بر آن، این سازمان مواد سوخت را برای جنراتورهای برق و آمبولانس‌های ۳۳ شفاخانه فراهم کرده و غذا و داروی بیماران را نیز تدارک دیده است.

مسوول بخش آسیایی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ گفته است که تنها سیستم مراقبت‌های بهداشتی نیست که نیاز به حمایت فوری دارد. او افزود با وجودیکه جنگ در سراسر افغانستان در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته، تلاش خانواده‌های افغان برای زنده ماندن کاهش نیافته است.

او معتقد است که فلج‌شدن سیستم بانکی، کمبود شغل و پول نقد و پیامدهای دهه‌ها جنگ، تاثیر مخربی بر خانواده‌های افغان داشته و تحریم‌های اقتصادی این وضعیت وخیم اقتصادی را بحرانی‌تر کرده است.

خانم سیپولا گفته است: "در خیابان‌های کابل شاهد استیم که مردم بیشتر و بیشتر وسایل شخصی خود را می‌فروشند تا پول نقد جمع کنند و غذا فراهم کنند. صف‌های طولانی زنانی را می‌بینیم که در مقابل نانوایی‌ها نان گدایی می‌کنند."

همچنان این مقام صلیب سرخ گفته است که جنگ اوکراین و روسیه منجر به بلندرفتن بهای کالاهای اساسی شده و در نتیجه خانواده‌ها در افغانستان قدرت خرید شان را از دست داده اند.

او با نگرانی افزوده است که در مناطق روستایی، خشک‌سالی شدید دهقانان را مشکلات زیادی روبرو کرده و همچنان در حال حاضر، میلیون‌ها نفر با کمبود روزافزون برق و آب آشامیدنی سالم مواجه اند. خانم سیپولا هشدار داده که ادامۀ این وضعیت، ممکن سبب افزایش بیماری‌های ناشی از آب‌های آلوده در افغانستان شود.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت به تاریخ نهم اگست (۱۸ اسد) در گزارشی گفت که در افغانستان امراض سرخکان، تب کانگو (تب خون دهنده) و تب دیگنی (تب استخوان شکن) شیوع کرده است.

وزارت صحت حکومت طالبان نیز گفته است که از آغاز ماه جنوری تا پایان ماه مارچ سال جاری، ۲۵هزار و ۲۱۵ واقعۀ سرخکان در ۳۳ ولایت ثبت شده که از این میان، ۱۸۶ کودک مبتلا به این بیماری جان باخته اند.

همچنان صندوق وجهی کودکان ملل متحد گزارش داده است که که از جون ۲۰۲۱ تا جون ۲۰۲۲ آمار کودکان مبتلا به سوتغذیۀ حاد در افغانستان ۹۰ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG