لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: جهان برای کاهش تاثیرات تغییر اقلیم بر کودکان افغان سرمایه‌گذاری کند


یونیسف گفته است که سیلاب‌ها یک تهدید فوری و مداوم برای کودکان افغان است
یونیسف گفته است که سیلاب‌ها یک تهدید فوری و مداوم برای کودکان افغان است

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف)، با توجه به خطرهای ناشی از سیلاب‌های مدهش در افغانستان، خواستار افزایش سرمایه‌گذاری برای آمادگی این کشور در برابر حوادث طبیعی و تاب‌آوری در برابر اثرات تغییرات اقلیمی شده است.

این اداره ملل متحد گفته است که سیلاب‌ها یک تهدید فوری و مداوم برای کودکان افغان است و سیلاب‌های اخیر هشداری جدی در مورد آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در آینده است.

یونیسف روز دوشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) با نشر گزارشی گفت که ده‌ها هزار کودک در سیلاب‌های اخیر افغانستان، به ویژه در ولایات بغلان، بدخشان و غور متاثر شده اند.

بر اساس گزارش یونیسف، آب و هوای شدید اخیر در افغانستان همه نشانه‌های تشدید بحران اقلیمی را دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که حوادث شدید اقلیمی در این کشور در حال افزایش است. به گفته یونیسف، حوادث اقلیمی منجر به تلفات جانی، خسارات مالی و آسیب قابل توجهی به زیرساخت‌ها می‌شود.

تاج‌الدین اویوالی، رییس یونیسف در افغانستان، گفته است: "جامعه بین‌المللی باید تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود را برای حمایت از جوامع برای کاهش و انطباق با تاثیر تغییرات اقلیمی بر کودکان افزایش دهد. در عین حال، یونیسف و جامعه بشری باید خود را برای یک واقعیت جدید از فجایع مرتبط با آب و هوا آماده کنند."

به گفتۀ اویوالی، تعداد و شدت فزایندهٔ رویدادهای شدید اقلیمی مستلزم آن است که یونیسف و دیگر سازمان های بشری با واکنش‌های بشردوستانه سریع‌تر و در مقیاس بزرگ‌تر وارد عمل شوند. به گفته او،‌ چنین عملکردی تنها با اقدامات آمادگی تقویت‌شده، مانند جابجایی بیشتر تجهیزات امدادی اضطراری و افزایش هماهنگی با شرکا امکان‌پذیر است.

امدادرسانی یونیسف

گزارش گفته است که سیلاب‌های در افغانستان اخیر جان نزدیک به ۳۵۰ نفر از جمله ده‌ها کودک را گرفت، ۷۸۰۰ منزل مسکونی را ویران کرد یا آسیب رساند و بیش از ۵۰۰۰ خانواده را بی‌خانمان کرد.

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان گفته است که آب آشامیدنی، بسته‌های بهداشتی و صابون را بین خانواده‌های سیل‌زده توزیع کرده و نیز خانواده‌ها را در مورد شستن دست‌ها و پاک‌نگهداشتن آب آشامیدنی آگاهی داده است.

علاوه بر این، تیم‌های سیار صحی و تغذیه یونیسف به درمان سیل‌زدگان پرداخته و لباس گرم، کمپل و ظروف پخت و پز در اختیار آن‌ها قرار داده و کمک نقدی فراهم کرده است.

بر اساس شاخص سال ۲۰۲۱ کودکان در معرض تهدید اقلیم، افغانستان در میان ۱۶۳ کشور جهان در جایگاه پانزدهم قرار دارد.

یونیسف گفته است که این به این معناست که نه تنها این کشور با شوک‌های اقلیمی و محیطی مواجه است، بلکه کودکان افغان نسبت به سایر نقاط جهان آسیب‌پذیرتر هستند.

نیازمندی مالی برای سیلاب‌زدگان

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نیازهای بشری از قبل موجود در این کشور را افزایش داده است.

گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌ هلال احمر نشان می‌دهد که از ۳۴ ولایت افغانستان، ۲۵ ولایت در اثر بارندگی‌های شدید و سیلاب در فصل بهار آسیب دیده است.

با توجه به تاثیرات این سیلاب‌ها برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته است نیازمندی مالی موجود را برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در افغانستان مرفوع سازد.

برنامه جهانی غذا گفته است: "برای کمک به خانواده‌های سیلاب‌زده و در بخش معیشت و سرپا نگه داشتن سیلاب‌زدگان برای هفت ماه آینده به ۱۴.۵ میلیون دالر نیاز داریم."

برنامه جهانی غذا روز دوشنبه سوم جون (۱۴ جوزا) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که به ۶۵هزار نفر در مناطق سیلاب‌زده کمک کرده است.

پس از دهم ماه ثور سال روان، جاری‌شدن سیلاب‌های ناشی از باران‌های شدید در شماری از ولایات شمالی و غربی افغانستان نه تنها به مردم تلفات وارد کرده، بلکه هزاران خانه را تخریب کرده و محصولات زراعتی را از بین برده است.

سازمان ملل متحد گفته است که وضعیت در مناطق سیل زده در سطح پایین قحطی قرار دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG