لینک های دسترسی

Breaking News

یعقوب مجاهد: از حریم هوایی پاکستان نباید علیه افغانستان استفاده شود


سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در واکنش به پرواز طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی در حریم هوایی افغانستان، از پاکستان خواست که نباید از حریم هوایی خود علیه این کشور استفاده کند.

یعقوب مجاهد روز یکشنبه ۲۸ اگست (ششم سنبله) به خبرنگاران گفت که بر اساس معلومات آنان، طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی از فضای پاکستان وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند.

او افزود: "معلومات دقیق و روشن نیست، اما امریکا هنگام بیرون شدن [از افغانستان] سیستم رادار ما را به گونۀ کامل از بین برد. باز هم ما معلوماتی را که به دست آوردیم، آن‌ها [نظامیان ایالات متحده] از طریق پاکستان داخل افغانستان می‌شوند و از حریم هوایی پاکستان استفاده می‌کنند."

سرپرست وزارت حکومت طالبان تاکید کرد که پاکستان نباید اجازه دهد تا از حریم هوایی‌اش بر ضد آنان در افغانستان استفاده شود.

حکومت پاکستان تاکنون در این باره ابراز نظر نکرده است، اما اخیراََ وزارت خارجهٔ پاکستان به اتهامات سیاستمداران مخالف حکومت این کشور و انتقادات پیرامون دخیل بودن اسلام‌آباد در حملۀ هوایی طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی بر محل بود و باش ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل، پاسخ محتاطانه‌ای ارایه کرده اند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که در کل تروریزم را تقبیح می‌کند و مطابق به قوانین بین‌المللی و فیصله‌ نامه‌های ملل متحد در این خصوص، از مبارزه با ترورزیم حمایت می‌کند.

جو بایدن، ریيس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، به تاریخ اول ماه اگست سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که در نتیجهٔ یک عملیات موفقانۀ هوایی نیروهای امریکایی، ایمن الظواهری، در کابل کشته شد.

سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان همچنان گفت که هنوز هم در حریم هوایی افغانستان طیاره‌های بی‌سرنشین امریکایی پرواز می‌کند که به گفتۀ وی این کار "تجاوز آشکار" بر حریم این کشور است. او افزود که آنان در این مورد با مقام‌های امریکایی صحبت کرده اند و اعتراض شدید خود را با آنان درمیان گذاشته اند.

محمد یعقوب مجاهد همچنان کشته‌شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در کابل را یک ادعا خوانده و گفت که تحقیقات آنان در این مورد جریان دارد.

اما اخیراً ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده، با اشاره به انکار طالبان از کشته‌شدن الظواهری در کابل، با اطمینان کامل گفته بود که در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی در کابل، الظواهری کشته شده است.

به دنبال کشته شدن ایمن الظواهری، ایالات متحده طالبان را به دلیل جا دادن به رهبر القاعده، به نقض توافقنامهٔ دوحه متهم کرد. طالبان نیز ایالات متحده را به دلیل انجام حملهٔ هوایی، ناقض این توافقنامه خوانده اند.

این در حالی است که پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه، از امریکا خواسته بود که هرچه زودتر پروازهای طیاره‌های بی‌سرنشین بر حریم هوایی افغانستان را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG